خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بازگشت بازدیدکنندگان به موزیم ولایت غزنی

بازگشت بازدیدکنندگان به موزیم ولایت غزنی

کابل/۱۰حمل/فرهنگستان
مسئولان موزیم ولایت غزنی گفته‌اند که در این اواخر شمار بازدیدکنندگان این موزیم افزایش یافته و روزانه نزدیک به ۵۰ بازدید‌کننده برای دیدن آثار تاریخی به این موزیم مراجعه می‌کنند.
موزیم این ولایت در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی ساخته شده و اکنون ۱۵۰ اثر تاریخی در این موزیم به نمایش گذاشته است. این آثار بیشتر مربوط به دوره سلطنت غزنویان است و نزدیک به هزار سال قدمت دارند.
آثار موجود در این موزیم از جنس سنگ، فلز، سفال، چوب و سرامیک هستند.
محمد شفیق یاوری ، مدیر موزیم ‌ولایت غزنی گفت: «آثار تاریخی از ارزش بالای مادی و معنوی برخوردار هستند و نشان دهنده تاریخ گذشتگان و قدمت سرزمین ما هستند. در حقیقت آثار تاریخی یک تاریخ زنده هستند.»
بازدیدکنندگان از این موزیم می‌گویند که با دیدن این آثار تاریخی احساس خوشی می‌کنند و دوست دارند تا از تاریخ گذشته آگاه شوند.
جمشید بازدیدکننده می‌گوید: «در کتاب‌های تاریخ در مورد آثار تاریخی به خصوص آثار تاریخی عصر غزنویان خوانده بود و علاقه‌ی زیادی داشت تا روزی آثار تاریخی را از نزدیک ببیند.»
او از مسئولان می‌خواهد تا در قسمت نگهداری آثار تاریخی تلاش کنند و از قاچاق و تخریب آنها جلوگیری کنند.
او در ادامه گفت: «ساحه این موزیم فعلا بسیار کوچک است و باید برای توسعه آن برنامه ریزی شود.»
حامد بازدید کننده‌ی دیگری است که به این موزیم آمده، می‌گوید که بسیار خوشحال هستم که توانستم از نزدیک این آثار تاریخی را ببینیم.
حامد از مسئولان در ولایت غزنی می‌خواهد که برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی تلاش کنند. او همچنین از مردم می‌خواهد که آثار قدیمی که در خانه‌های خود دارند را به این موزیم بسپارد تا مردم از آن دیدن کنند.
غزنی یکی از ولایت‌های باستانی کشور به شمار می‌رود که بیش از ۲۰۰ ابدۀ تاریخی، مناطق باستانی و مکان‌ تفریحی دارد.
خبرنگار فرهنگشتان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*