خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بازسازی شهر تاریخی ضحاک در بامیان

بازسازی شهر تاریخی ضحاک در بامیان

کابل/۱۲میزان/فرهنگستان
وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته‌است که کار بازسازی شهر تاریخی ضحاک در ولایت بامیان آغاز شده است.
این وزارت ام‌روز (چهارشنبه، ۱۲ میزان) با نشر اعلامیه‌ای در اجتماعی ایکس نگاشته است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) پروژه بازسازی شهر تاریخی ضحاک را به پیش می‌برد و ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان همکار و ناظر این پروژه خواهد بود.
در اعلامیه آمده که بازسازی این محل تاریخی در جریان دو ماه تکمیل خواهد شد، اما هزینۀ این پروژه بیان نشده است.
صفی‌الله راید، رییس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در بامیان، این پروژه را در بخش حفظ آثار تاریخی مهم خوانده است. او گفته است که این ریاست تلاش می‌کند تا موسسات دیگر را نیز ترغیب کند که آبدات تاریخی بامیان را بازسازی کنند.
شهر تاریخی ضحاک، یکی از هشت ساحۀ آبدات تاریخی بامیان است که در فهرست میراث‌های معروض به خطر یونسکو شامل است. علاوه بر این شهر، تندیس‌های تخریب شدۀ شهمامه و صلصال و شهر غلغله در این فهرست قرار دارند.
طرح حفاظت از میراث‌های جهانی معروض به خطر در بامیان در سال ۱۳۹۹ خورشیدی به همکاری یونسکو تهیه شده بود. بر اساس این طرح، ساحات میراث‌های فرهنگی معروض به خطر یونسکو حفاظت و شامل فهرست دایمی میراث‌های جهانی یونسکو می‌شود.
طالبان در حالی از بازسازی شهر تاریخی ضحاک در بامیان خبر می‌دهند که ۲۳ سال قبل به دستور ملا محمد عمر، رهبر پیشین این گروه، تندیس‌های دوگانۀ بودا در بامیان ویران شد.
بت ۵۵ متری صلصال در قرن ششم میلادی ساخته شد و بلندترین مجسمهٔ ایستاده در جهان به شمار می رفت. در فاصله ۸۰۰ متری آن بت کوچک که به نام شهمامه یاد ‌می‌شد، ۳۵ متر ارتفاع داشت. بت‌های کوچکتر دیگری نیز در دامنهٔ کوه تراشیده شده بودند که حدود ۱۳۰۰ سال قدامت داشت.
گفتنی است شهر ضحاک مجموعه خرابه‌های شهرکی قدیمی در ارتفاع ۳۵۰ متری چشم‌انداز دره تگاو در منطقه (شش پل) بامیان است که توسط ارتش چنگیز خان در سال ۱۲۲۲ میلادی ویران شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*