خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / ایران دو شهروند افغانستان را اعدام کرد

ایران دو شهروند افغانستان را اعدام کرد

کابل/۱۷سرطان/فرهنگستان
مقامات قضایی ایران ام‌روز (شنبه، ۱۷ سرطان) گفتند که دو شهروند افغانستان که در گلوله‌باری سال گذشته به زیارتگاه شاه‌چراغ در شهر شیراز دست داشتند، در محضر عام اعدام شدند.
هرچند توضیح نداده است که این دو نفر شهروندان کدام کشور بودند، اما هفته‌ی گذشته سازمان حقوق بشر ایران از اعدام قریب‌الوقوع رشیدی و قتالی خبر داده و گفته بود که آن‌ها شهروندان افغانستان هستند.
سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی نوشته بود که حکم اعدام این دو شهروند افغانستان در یک دادگاه غیرعادلانه صادر شده و اعترافات آن‌ها نیز با شکنجه به همراه بوده است.
با این حال، خبرگزاری ایرنا نوشته است که «این دو فرد تروریست نقش مستقیمی در طراحی حمله و پشتیبانی از عامل اصلی ترور داشتند».
طبق گزارش ایرنا، عامل اصلی این حمله در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی ایران در نخست زخمی و پس از انتقال به شفاخانه جان باخته بود.
زیارتگاه با حرم شاه‌چراغ روز چهارشنبه چهارم عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی هدف یک تیراندازی مرگ‌بار‌ قرار گرفت. براساس آمارهای خبرگزاری ایرنا، در این حمله ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.
از سویی هم، خبرگزاری میزان گفته است که یکی از مهاجمان به نام رشیدی به جرم‌اش اعتراف کرده که در حمله بر زیارتگاه شاه‌چراغ با داعش همکاری داشت. بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، هر دو فرد اعدام شده، شهروندان افغانستان بودند.
بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی ایران،‌ حامد بدخشان ۳۰ ساله، مهاجم اصلی بر زیارتگاه شاهچراغ،‌ در درگیری با نیروهای امنیتی ایران نخست زخمی و سپس در اثر جراحات وارده جان داد.
خبرگزاری میزان همچنین گزارش داده است که “طبق حکم صادره محمد رحمانی که از اعضای مخفی گروه داعش در تهران بود به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان امانی متهم دیگر پرونده به دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز و حمید الله کابلی دیگر عضو دستگیر شده گروه داعش نیز به ۵ سال حبس محکوم شدند.”
در ۱۶ عقرب سال گذشته وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که در پیوند به حمله به زیارت شاه‌چراغ در شهر شیراز، ۲۶ نفر بازداشت شده‌اند که همه غیرایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*