خانه / خانواده / زنان / ایجاد بازار ویژه بانوان توسط دختران دانشجو در فیض‌آباد

ایجاد بازار ویژه بانوان توسط دختران دانشجو در فیض‌آباد

کابل/۲سرطان/فرهنگستان
شماری از دختران در ولایت بدخشان که از رفتن به دانشگاه‌ محروم شدند، اقدام به ایجاد بازار ویژه بانوان در شهر فیض‌آباد کرده‌اند. دختران تجارت پیشه می‌گویند که این بازار را به هدف رشد اقتصاد خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند.
شهره تمنا می‌گوید: «بیش‌تر از بیست لک یا سی لک هزینه برده است که این مارکیت را ایجاد کردیم. شاید زمینه اشتغال‌زایی به پنجاه زن این‌جا ایجاد شده باشد.»
در این بازار برای حدود پنجاه بانو زمینه کار فراهم شده است.
سکینه همدرد گفت: «یک سری خانم‌ها هستند که سرپرست ندارند. این گپ خوب است که رشد و پیشرفت کنیم تا بتوانیم یک زمینه کاری برای آن‌ها ایجاد شود.»
از سویی‌هم، شماری از بانوان که برای خرید به این بازار آمده‌اند، از حکومت سرپرست می‌خواهند تا زمینه‌ی کاری را برای زنان و دختران فراهم سازد.
خالده بهار، باشنده بدخشان می گوید: «من زمانی‌که منحیث یکی از مشتریان این فروشگاه این‌جا میایم، بسیار زیاد راحت هستم چون طرف من زن است و بسیار به راحتی و آزادانه چیزی که ضرورت دارم برای آن‌ها می‌گویم.»
روحینا، یکی دیگر از باشندگان بدخشان می‌گوید: «این بازار یک سهولت است و ما بسیار خوشحال هستیم که این‌جا مارکیت برای خانم‌ها ایجاد شده است. ما راحت هستیم تا به جای مردان از زنان خریداری کنیم.»
در همین حال، مسوولان ریاست صنعت و تجارت بدخشان می‌گویند که از فعالیت‌های بازرگانی زنان در این ولایت پشتیبانی می‌کنند.
محمد نبی عزیزی، مدیر انکشاف صادرات ریاست صنعت و تجارت بدخشان، گفت: «خانم‌هایی که در بخش تجارت گام برداشتند و فعلاً تجارت را آغاز کردند، این یک گام نیک و خوبی است.
پیش از این نیز بانوانی که از رفتن به مکتب‌ و دانشگاه‌ها در شماری ولایت‌ها بازمانده بودند، کسب‌وکارهای نو را در بخش‌های گوناگون آغاز کرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*