خانه / خبرها / یادبود از یکصدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول

یادبود از یکصدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول

یادبود از یکصدمین سالروز ختم جنگ جهانی اول !

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه امروز به مناسبت یکصدمین سالروز ختم جنگ جهانی اول، میزبان رهبران ۷۰ کشور جهان است. در میان این رهبران، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، انگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رجب طیب، اردوغان رئیس جمهور ترکیه شامل اند.
جنگ جهانی اول که در سال ۱۹۱۴ آغاز شد و در یازدهم نومبر سال ۱۹۱۸ پایان یافت. در این جنگ که ۴۰ کشور جهان دخیل بودند، ۱۸ میلیون نفر کشته شدند.
رئیس جمهور ترمپ و رئیس جمهور پوتین با دهها رهبر دیگر جهان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را در مراسم بزرگداشت از یکصدمین سالگرد ختم جنگ جهانی اول همرایی کرد – جنگی که در آن هجده میلیون انسان جان باخت.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه امروز یکشنبه، قبل از اینکه با رهبران جهان مشترکا به محل طاق ظفر برای اجرای مراسم صدمین سالگرد ختم جنگ حهانی اول بروند از رهبران جهان در قصر الیزه استقبال به عمل آورد.
اما چندین رهبر به شمول دونالد ترمپ و رئیس جمهور پوتین مستقیما وارد محل شدند.
همچنان برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم رهبران فرانسه و آلمان به محلی در شمال فرانسه رفتند که در آنجا متارکه جنگی که منجر به ختم جنگ جهانی اول گردید صورت گرفت.
مراسم یاد بود از قربانیان جنگ و بزرگداشت از صدمین سال ختم جنگ دوم جهانی در کشورهای دیگر جهان نیز صورت گرفت.
سکات موریسن، صدر اعظم آسترالیا، امروز در مراسم یاد بود از قربانیان جنگ جهانی به عابده قربانیان جنگ در کانبیرا رفت و ادای احترام کرد. موریسن گفت “در طول دهه گذشته، من معتقدم که نوعیت جنگ های ما به سمت حفظ ارزش های والای انسانی سوق یافته است. برای حفظ آزادی، دموکراسی، و مبارزه با استبداد با پرداخت بهای گران رزمیده ایم.”
در هند نیز مراسم خاص به هدف بزرگداشت از این روز در محل اندیا گیت صورت گرفت. به روز شنبه شهزاده هری در ستدیوم تویکنهم اکیل گل گذاشت و لحظه ای سکوت اختیار کرد.
اندری دوده، رئیس جمهور پولند در مراسم خاص از ایجاد مجدد پولند منحیث یک دولت در سال ۱۹۱۸ پس از آنکه برای ۱۲۳ سال از نقشه زمین محو شده بود استقبال به عمل آورد.
مراسم یادبود در سراسر نیوزیلاند نیز با حضور مقام های رسمی و سربازان پیشین صورت گرفت. جسندا آردم صدراعظم نیوزیلاند گفت “صد سال قبل در این روز اخوشی و استقبال توام با تلفات شدید بود.” حدود یکصد هزار تبعه نیوزیلاند در جنگ جهانی اول دخیل بود که از آن جمله هژده هزار تن جان باخت.
منبع:voa

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*