خانه / خانواده / زنان / انتظار دختران برای بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها

انتظار دختران برای بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها

کابل/۲۷اسد/فرهنگستان
شماری از دانش‌آموزان و دانش‌جویان دختر از این‌که در مراسم‌های بزرگ‌داشت از دو ساله‌گی حاکمیت طالبان درباره‌ی بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها حرفی گفته نشد، نگران اند.
آنان می‌گویند که دست‌رسی به آموزش حق دختران افغانستان است و حکومت سرپرست باید هرچه زودتر دروازه نهادهای اکادمیک را به روی دختران بازگشایی کند.
مروه، دانش‌آموز گفت: «دیروز هم فکر می‌کردم که شاید مکاتب باز شود. پوهنتون‌ها و بسیاری جاهای دیگر که بند کردند، باز شود؛ اما نشد.»
نجما، دانش‌جو در این باره گفت: «خواست ما از حکومت طالبان همین است که مکتب را به روی دختران باز کند و همچنان پوهنتون‌ها را.»
دانش‌آموزان و دانش‌جویان از پیامدهای منفی بسته ماندن مکتب‌های دختران هشدار می‌دهند و می‌گویند که به درازا کشیده شدن مساله‌ی بسته ماندن مکتب‌ها، سطح بی‌سوادی را در کشور بلند خواهد برد.
فهمیه، دانش‌آموز گفت: «تمام شبکه‌های اجتماعی پر از خبر این است که مکاتب به روی دختران باز می‌شود ولی بازهم ما هیچ نتیجه نمی‌بینیم. به درازا کشیدن این مشکل و یا هم همین که مکاتب را به روی ما باز نمی‌کنند، کدام فایده به کشور ما ندارد.»
شماری از فعالان حقوق بانوان می‌گویند که محروم‌سازی زنان از فراگیری علم و دانش، پیامدهای جبران ناپذیر در کشور به دنبال دارد.
محبوبه سراج، فعال حقوق بانوان گفت: «ما منتظر هستیم. خودم هم منتظر هستم که چرا هنوز نشده. چرا روز به روز همه چیز به روی زنان بسته می‌شود.»
رحمت الله، باشنده کابل گفت: «مکاتب دخترانه شروع شود. ما به آن ضرورت داریم هم از لحاط طبابت و هم از لحاظ معلمی. در مجموع تمام افغانستان به باز شدن مکاتب دختران نیاز دارد.»
هرچند وزارت معارف در ابتدای حکومت طالبان اطمینان داده بود که با ایجاد کارشیوه برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش داده خواهد شد؛ اما این وزارت در ماه‌های پسین درباره‌ی مکتب‌های دختران چیزی تازه نگفته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*