خانه / خانواده / جوانان / روز جهانی جوانان و روزگار تلخ جوانان در افغانستان

روز جهانی جوانان و روزگار تلخ جوانان در افغانستان

کابل/۲۲اسد/فرهنگستان
انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی جوانان در توییتی نوشته است که در کنار جوانان می‌ایستد و به کار برای آیندۀ مرفه‌تر، برابرتر و انعطاف پذیرتر برای همه ادامه خواهند داد.
‌هم‌زمان با روز جهانی جوانان شماری از جوانان افغانستان می‌گویند، فرصت‌های کار، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از آنان گرفته شده است.
‌جان احمد ولی‌زاده، یک تن از فعالان مدنی می‌گوید که در گذشته با شمار دیگر از جوانان فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشتند، اما اکنون بستر آن به جوانان فراهم نیست.
او می‌گوید:”یک تعدادی جوانان گردهم آمده بودیم، فعالیت فرهنگی انجام می‌دادیم، صدایمان شنیده می‌شد، کسانیکه درس می‌خواندند امیدوار بودیم که بتوانیم یک جای برسیم.”
در همین حال یک جوان دیگر که کارمند سابق یکی از وزارت‌های افغانستان بود گفته‌است که پس از روی کار آمدن طالبان از کار بیکار شده و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده است.
او می‌افزاید:”با از دست دادن کار با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو شدیم و در قدم دوم فعالیت‌های فرهنگی که در گذشته داشتیم را نداریم، جوانانی که با بستر فکری نظام بیست ساله بزرگ شدند، آینده‌شان در خطر است.”
پروین، یک تن از جوانان می‌گوید که در وضعیت فعلی جوانان به ویژه دختران با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و فرصت تحصیل، کار، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از آنها گرفته شده است.
او گفت:”در افغانستان که ما زندگی می‌کردیم با وجود مشکلات می‌توانستیم به آینده فکر کنیم، اما حالا افغانستان برایم حکم قفس را دارد که نفس کشیدن سخت است و آرزو کردن ناممکن. ما به مفهموم واقعی بدبختی پی می‌بریم.”
این در حالی‌ست که دفتر سر مفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) پیش از این گفته بود که پس از حکومت طالبان برای دومین بار در افغانستان، صدها هزار نفر شغل خود را از دست داده اند.
سیگار در ماه ثور۱۴۰۱ در گزارشی گفته که بر اساس ارزیابی‌های سازمان بین‌المللی کار ملل متحد در ۳ ماه پایانی ۲۰۲۱ ، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در افغانستان شغل خود را از دست داده اند.
سیگار همچنین گفته بود که تا تابستان ۲۰۲۲، تعداد افرادی که پس از به قدرت رسیدن طالبان شغل خود را از دست خواهند داد بین۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن خواهد بود که زنان نسبت به مردان بیشتر متاثر خواهند شد.
بر اساس گزارش سال ۱۳۹۹ ادارۀ ملی احصاییه و معلومات افغانستان ، این کشور در میان ۲۰ کشور دارای جمعیت جوان قرار گرفت که حدود ۲۲ میلیون نفر یعنی ۶۷ درصد جمعیت را جوانان کمتر از ۲۴ سال تشکیل می‌دهد.
دوازدهم آگست از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان روز جهانی جوانان نامگذاری شده و همه ساله از این روز برای توجه به جوانان و مشکلات آنان بزرگداشت می‌شود.
روز جهانی جوانان با اندیشه “ساختن یک دنیای بهتر به کمک و یاری جوانان” ایجاد شد. سازمان ملل متحد از تمام کشور های دنیا خواست تا عملآ در راستای توسعه امکانات و منابع جوانان تلاش کنند.
گفتنی است در هر کشور روز خاصی برای تجلیل از روز جوان در نظر گرفته شده است اما در افغانستان همان روز جهانی معیار قرار گرفته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*