خانه / خبرها / دریچه ویژه / افغانستان در آخر لیست شاخص جهانی صلح

افغانستان در آخر لیست شاخص جهانی صلح

کابل/۷سرطان/فرهنگستان
انستیتوت اقتصاد و صلح امروز (چهارشنبه، ۷ جوزا) با نشر شاخص جهانی صلح در لندن گفت که در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۲۳۸ هزار نفر در منازعه‌ها در سراسر جهان کشته شده اند.
شاخص جهانی صلح وضعیت صلح را براساس ۲۳ شاخصه کمی و کیفی در ۱۶۳ کشور جهان بررسی کرده و صلح‌آمیزترین کشورها و کشورهای با کم‌ترین وضعیت صلح‌آمیز را رده بندی کرده است. براساس این گزارش، جهان برای نهمین سال متوالی کمتر صلح‌آمیز شده است.
ایسلند، دنمارک و ایرلند در این شاخص به عنوان صلح‌آمیزترین کشورها درجه بندی شده اند و افغانستان در آخر جدول در جایگاه ۱۶۳ قرار گرفته است. کشورهای یمن و سوریه با تفاوت بسیار اندک جلوتر از افغانستان در جایگاه ۱۶۲ و ۱۶۱ قرار گرفته اند.
در این شاخص، آلمان در جایگاه پانزدهم، اتریش در مقام پنجم و سویس در رده دهم صلح‌آمیزترین کشورها قرار گرفته اند.
منازعه تیگاری در اتیوپیا در سال گذشته میلادی بیشترین قربانی را به جا گذاشته است. در گزارش آمده‌است که در این منازعه در جریان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ هزار تن کشته شده اند.
همچنان گفته شده که به میزان دو برابر این آمار در نتیجه شیوع بیماری‌ها و گرسنگی ناشی از جنگ میان نیروهای حکومت اتیوپیا و اریتره با شورشیان تیگاری موسوم به «جبهه آزادی‌بخش مردم» کشته شده اند.
در این گزارش آمده است که جنگ روسیه و اوکرایین از نظر تلفات جایگاه دوم را داشته و منجر به کشته شدن ۸۲ هزار تن در سال گذشته شده است.
این رده بندی براساس شاخصه‌هایی چون تعداد قربانیان منازعه‌های داخلی و خارجی، میزان قتل‌ها، درجه نظامی‌سازی، صادرات اسلحه، حوادث تروریستی، بی‌ثباتی سیاسی و آمار زندانیان صورت گرفته است.
از سویی هم در شاخص جهانی صلح خسارات اقتصادی منازعه‌های مسلحانه نیز برآورد شده است. براساس این گزارش در سال گذشته منازعه‌ها ۱۷.۵ تریلیون دالر خسارت اقتصادی وارد کرده است که ۱۳ درصد مجموع تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌دهد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*