خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / ادامه اعتراض‌ها در کابل؛ دست‌کم ۱۴ خبرنگار لت‌وکوب و بازداشت شده‌اند

ادامه اعتراض‌ها در کابل؛ دست‌کم ۱۴ خبرنگار لت‌وکوب و بازداشت شده‌اند

کابل/۱۶سنبله/فرهنگستان
در ادامه اعتراض‌های باشندگان کابل؛ امروز(سه‌شنبه،۱۶سنبله) دست‌کم ۱۴ خبرنگار از سوی نیروهای طالبان لت‌وکوب و بازداشت شده‌اند.
خبرنگاران بازداشت‌شده دوباره از سوی این گروه رها شده، اما از سرنوشت یکی از آن‌ها تا کنون خبری نیست. خبر بازداشت و لت‌وکوب این خبرنگاران از سوی رسانه‌های مرتبط به کارشان تأیید شده است.
در این میان، خبرنگار تلویزیون نور، خبرنگار تلویزیون کابل نیوز و یک عکاس آزاد لت‌وکوب و یک تصویربردار تلویزیون کابل نیوز زخمی شده‌اند.
همین‌طور، تصویربردار تلویزیون طلوع‌نیوز، خبرنگار و تصویربردار آریانا نیوز، خبرنگار سلام‌ وطندار، خبرنگار کلید و خبرنگار و عکاس رویترز پس از بازداشت از سوی طالبان دوباره رها شده‌اند.
خبرگزاری افغان نوت گفته است که یک خبرنگار آن در جریان اعتراضات بازداشت شده، اما تا کنون از سرنوشت آن خبری در دست نیست.
در همین حال، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که تمامی ۱۴ خبرنگار داخلی و خارجی به اثر تلاش کمیته بررسی قضایای خبرنگاران و رسانه‌ها و احمدالله وثیق، رییس این کمیته رها شده‌اند.
انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان رفتار خشونت‌آمیز با خبرنگاران را در جریان اعتراضات اخیر نکوهش کرده و از طالبان خواسته است که برای رفع این معظل و فراهم‌سازی زمینه‌ی بهتر پوشش این نوع رویدادها راهکار مناسبی برای جلوگیری از خشونت و محافظت خبرنگاران روی‌دست گیرند.
این درحالی است که در روزهای اخیر اعتراضات ضد طالبان در کابل و شماری از شهرهای دیگر از جمله بلخ، هرات، غور و… آغاز شده است. در اعتراضات امروز در کابل، معترضان علیه پاکستان و سیاست‌های آن کشور در برابر افغانستان شعار دادند.
خشونت طالبان در برابر خبرنگاران تازگی ندارد. از بدوی تسلط طالبان بر افغانستان گزارش‌های متعددی از رفتار توأم با خشونت نیروهای این گروه در برابر خبرنگاران گزارش شده است.
سازمان عفو بین‌الملل از اعمال خشونت طالبان علیه معترضان و خبرنگاران در کابل ابراز نگرانی کرده است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*