خانه / خانواده / زنان / اعلام برگزاری آزمون سرنوشت‌ساز کانکور بدون حضور دختران

اعلام برگزاری آزمون سرنوشت‌ساز کانکور بدون حضور دختران

کابل/۱۹سرطان/فرهنگستان
اداره ملی امتحانات افغانستان تاریخ برگزاری امتحان عمومی کانکور سال ۱۴۰۲ خورشیدی را بدون اشاره به اشتراک دختران، اعلام کرد.
بر اساس اطلاعیه‌ی این اداره که امروز (دوشنبه، ۱۹ سرطان) منتشر شد، قرار است که دور اول آزمون کانکور در ولایت‌های بامیان، بغلان، پکتیا، تخار، جوزجان، خوست، فاریاب، لوگر، دایکندی، سرپل و غور به‌ روزهای ۲۹ و ۳۰ سرطان برگزار شود.
اداره‌ی امتحانات تاریخ ثبت اطلاعات بیومتریک داوطلبان کانکور در این ولایت‌ها را ۲۷ و ۲۸ سرطان تعیین کرده است.

به‌گفته‌ی این اداره، آزمون کانکور در بقیه ولایت‌ها در دور دوم و سوم و در کابل، پایتخت در دور چهارم برگزار می‌شود و تاریخ برگزاری آن بعدا مشخص خواهد شد.
اداره‌ی امتحانات درباره‌ی حضور دختران در کانکور چیزی نگفته است.
در سال جاری خورشیدی هیچ دختری در افغانستان از صنف ۱۲ فارغ التحصیل نشده است تا واجد شرایط اشتراک در امتحان کانکور باشد.
علاوه بر این، طالبان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را نیز بر روی دانشجویان دختر مسدود کرده است و با این دستور، عملا زمینه‌ی اشتراک دختران در امتحان کانکور را از بین برده است.
طالبان سال گذشته خورشیدی نیز محدودیت‌های شدید بر اشتراک دختران در امتحان سراسری کانکور وضع کردند و در مواردی نیز مانع اشتراک آن‌ها در این امتحان شدند.
سال گذشته خورشیدی، اداره ملی امتحانات اعلام کرد که ۱۵۰ هزار داوطلب در امتحان سراسری کانکور شرکت کرده‌اند، اما آمار دقیقی از اشتراک دختران در این آزمون، ارائه نکرد.

کانکور عمومی، یکی از مهم‌ترین امتحانات در افغانستان است که دانش‌آموزان با سپری کردن آن، می‌توانند وارد دانشگاه‌های دولتی شوند و مسیر آینده‌ی تحصیلی خود را مشخص کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*