خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / از سرگیری فعالیت شورای پناهجویان ناروی با کارکنان زن در افغانستان

از سرگیری فعالیت شورای پناهجویان ناروی با کارکنان زن در افغانستان

کابل/۱۶جوزا/فرهنگستان
یان ایگلند، دبیرکل شورای پناهندگان ناروی از آغاز مجدد فعالیت‌های بشردوستانه با مشارکت کارکنان زن در قندهار و برخی از دیگر مناطق افغانستان خبر داده است.

آقای ایگلند روزگذشته (دوشنبه ،۱۵ جوزا) در توییتی نوشته است که تمام کار شان برای زنان، مردان، دختران و پسران به‌طور یکسان و با مشارکت برابر همکاران زن و مرد انجام می‌شود.
دبیرکل شورای پناهندگان ناروی حدود دو هفته قبل گفته بود که مقام‌های طالبان در قندهار به او گفته‌اند که رهنمود بازگشت زنان به کار و تحصیل «تقریبا تکمیل شده است».

یان ایگلند در توییتی نوشته بود که مسئولان طالبان همچنین به او گفته‌اند که مایل هستند «راه‌حل موقت» را جستجو کنند که اجازه‌ی «کار زنان برای زنان» را بدهند تا با بحران بشری رو به رشد در کشور مقابله شود.

طالبان حدود پنج ماه پیش زنان را از کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع کردند و در پی آن کار زنان در دفتر‌های سازمان ملل متحد در افغانستان را نیز ممنوع اعلام کردند.

در پی صدور این دستورات، بسیاری از نهادهای امدادرسان بین‌المللی اعلام کردند که ممنوعیت کار زنان به روند امدادرسانی در افغانستان آسیب می‌رساند و آن‌ها نمی‌توانند بدون کارمندان زن، کار خود را ادامه دهند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دبیر کل شورای پناهندگان نروژ ماه گذشته به رویترز گفته بود سران کلیدی طالبان می‌گویند ‌دستورالعمل‌ها برای از سرگیری کار کارمندان زن غیردولتی نزدیک به نهایی شدن است. مقامات طالبان تاکنون دراین‌باره اظهارنظر نکرده‌اند.

طالبان دسامبر سال گذشته زنان افغان را به دلیل آنچه عدم رعایت حجاب و رعایت نکردن قوانین تفکیک جنسیتی خوانده بود، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی ممنوع کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*