خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / آوارگان کابل: شهرداری باعث بی‌خانمانی ما نشود

آوارگان کابل: شهرداری باعث بی‌خانمانی ما نشود

کابل/۲۲سرطان/فرهنگستان
شماری از آوارگان داخلی منطقه‌‌ی بگرامی کابل از ویران کردن خانه‌های شان از سوی شهرداری طالبان در کابل انتقاد دارند.
این آوارگان که شمار شان به بیش از ۲هزار تن می‌رسد می‌گویند که جایی برای رفتن ندارند و طالبان نباید خانه‌های آنان را ویران کند.
شینکی، آواره در بگرامی گفت: «به بسیار قرض‌داری و از مردم قرض گرفتیم همین خانه را جور کردیم. همین کل مسلمان‌ها در این‌جا قرض کرده بودند و برای خود خانه جور کرده بودند. طالب‌ها آمدند به امر خود چپه کردند.»
قدرت الله، یکی دیگر از آوارگان این منطقه، گفت: «سر چای نشسته بودیم که یک دفعه دیوار ما را چپه کردند و دفعتا همان‌جا از قومی ما یک کودکش شهید شد.»
از سویی هم، آوارگان داخلی در منطقه ارزان قیمت کابل گفته‌اند که طالبان به آنان دو روز فرصت داده تا محل و خانه‌های شان را ترک کنند.
وصیل، آواره در منطقه ارزان قیمت گفت: «دیروز طالب‌ها آمده بودند که شما از این‌جا کوچ کنید. ما همین‌جا کدام گپی نداریم. پنج ما این‌جا تیر می‌کنیم.»

در این میان، شهرداری کابل می‌گوید که خانه‌های این آوارگان در زمین‌های دولتی ساخته شده، از همین‌رو، باید ویران شوند.

نعمت الله بارکزی، نماینده شهرداری کابل، گفت: «ساحات دیگری هم در کابل است که ما برای همه‌گی شان اطلاعیه دادیم و شهرداری کابل می‌خواهد که چیزی که پلان دارد، در شهر تطبیق شود و قطعا کسی نمی‌تواند که به زور زمینی را بگیرد و به عنوانی که دو یا سه سال زمین را به‌گونه‌ی غیرقانونی تصرف کرده، برش داده شود.»
پیش از این شورای پناهند‌گان ناروی گفته است که برای افرادی‌که از خانه‌های‌شان به بیرون رانده شده‌اند، کمک می‌کند، اما طالبان گفته‌اند که با مؤسساتی که از سویدن و نهادهای سویدنی تمویل شوند، تفاهم‌نامه امضا نمی‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*