خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / آتش زدن ابزارهای موسیقی از سوی طالبان در کابل

آتش زدن ابزارهای موسیقی از سوی طالبان در کابل

کابل/۱اسد/فرهنگستان
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ابزارهای موسیقی جمع‌آوری‌شده از هنرمندان در سراسر افغانستان را در شهر کابل سوزانده و خراب کرده است.
این وزارتخانه در توییتی نوشته‌است: «این سازها در راه ترویج موسیقی و فساد استفاده می‌شدند.»
افغانستان تنها کشور در جهان است که در آن آموزش دختران، اشتغال زنان، و موسیقی ممنوع است.
در پی سلطه طالبان بر افغانستان، پخش موسیقی ممنوع شد و همه رسانه‌های تصویری و شنیداری برنامه‌های تولید و پخش موسیقی را متوقف کردند. طالبان همچنین به ساختمان انستیتوت موسیقی افغانستان هجوم بردند و پس از شکستن سازهای موسیقی، ساختمان آن نهاد را به مرکزی نظامی تبدیل کردند.
بسیاری از دانشجویان انستیتوت موسیقی افغانستان، به‌ویژه اعضای ارکستر زهره، افغانستان را ترک کردند و اکنون در بیرون از افغانستان به سر می‌برند.
در این مدت، بسیاری از هنرمندان و خوانندگان و نوازندگان موسیقی از افغانستان به دیگر کشورها، از جمله به ایران و پاکستان، پناه بردند و عده‌ای که در افغانستان ماندند، پس از کناره‌گیری از فعالیت در عرصه موسیقی، اکنون در انزوا زندگی می‌کنند.
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، که مسئول پخش و عملی ساختن فرمان‌های رهبر طالبان است، در نزدیک به دو سال گذشته، محدودیت‌های فراوانی علیه زنان وضع کرده است.
این وزارتخانه سازهای موسیقی را عامل «به گمراهی کشاندن نسل جوان» در افغانستان خواند و گفته‌است سازهایی که شکسته و سوزانده شدند از کابل و دیگر شهرهای افغانستان جمع‌آوری شده بودند.
این وزارتخانه طالبان گروهی را به نام «محتسبین» ایجاد کرده است که در سراسر افغانستان با هدف اسلامی‌سازی جامعه» فعالیت می‌کنند. این افراد روزانه در شهرها بر زندگی روزانه مردم نظارت می‌کنند و در صورت مواجهه با مواردی که از نظر آنان خلاف شریعت باشد، با «خلافکار» برخورد می‌کنند.
براساس تعریف طالبان از شریعت، موسیقی حرام است و باعث گمراهی مردم می‌شود. این وزارت پخش موسیقی در مراسم عروسی را نیز منع کرده است. تا کنون در چند مورد ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به مجالس عروسی مردم هجوم برده و آن را برهم زده و به سخنرانی و موعظه به‌جای پخش موسیقی اقدام کرده‌اند.
طالبان با تاسیس چنین نهادهایی سعی دارند به‌جای موسیقی، ترانه‌های مذهبی تولید کنند. آنان تا کنون صدها ترانه تولید و تدوین کرده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*