خانه / فرهنگ و هنر / اولین نگارستان هنرهای معاصر افغانستان در کابل گشایش یافت
اولین نگارستان هنرهای معاصر افغانستان در کابل گشایش یافت
اولین نگارستان هنرهای معاصر افغانستان در کابل گشایش یافت

اولین نگارستان هنرهای معاصر افغانستان در کابل گشایش یافت

نخستین نگارستان هنرهای معاصر در افغانستان، تحت نام “گالری شمامه” به هدف معرفی هنرمندان جوان و آثار شان و حمایت مادی و معنوی از آنها در کابل گشایش یافت.

این گالری، با شعار: “ما هنر را در افغانستان رشد می دهیم”، افتتاح گرديده است.

در “گالری شمامه”، ویدیوی ده ها اثر هنری شامل رسامی، خطاطی، نقاشی و صنایع دستی از طریق صفحۀ کمپیوتر به نمایش گذاشته شد.

 شمامه يکى از دو مجسمۀ بودا در ولايت باميان بود که هردو مجسمه در وقت حکومت طالبان در اواسط دهۀ ١٣٧٠ هجرى شمسى با مواد منفجره، تخريب گرديد. اين مجسمه ها شهکار دورۀ بوديزم(قرون٢-٥ ميلادى) را بيان ميکرد.

منیره یوسفزاده فعال حقوق زن و همکار خانم های موسس اين گالرى، در نشست خبری که  بخاطر افتتاح نگارستان برگزار گردیده بود، گفت که هدف از گشایش این نگارستان، معرفی فرهنگ، هنر، هنرمندان جوان و آثار شان و حمایت مادی و معنوی از آنها است.

وی افزود ضمن اینکه علاقمندی مردم برای دیدن آثار هنری، بیشتر شده است، آنان هنرمندان را نیز تشویق میکنند که این کار علاقمندی هنرمندان را به هنری که دارند بیشتر ساخته است.

يوسفزاده  علاوه کرد: “امید کشور به سوی هنرمندانش بود؛ اما هنرمندان بر اثر جنگ و نابسامانی های سیاسی  بخاطر زنده ماندن، ترک وطن و هنر نمودند که درنتیجه نه تنها کاری برای پیشرفت علوم هنرى نشد، بلکه آنچه را که داشتند، از دست دادند.”

ساره نبیل، رسام و خطاط و یکتن از موسسین نگارستان شمامه، به آژانس خبری پژواک گفت: “ما این نگارستان را بخاطری تاسیس کردیم که به هنرمندان نمایشگاه برگزار کنیم و آثار شان را به فروش برسانیم و هنره به مردم بشناسانیم.”

وى افزود که در افغانستان، یک نگارستان ملی وجود دارد که در آن آثار بسیار قدیمی از يک قرن قبل وجود دارد؛ اما جایی برای نگهداری آثار هنرمندان وجود ندارد.

نبيل گفت: “تمام هنرهاى هنرمندان افغانستان، در نگارستان شمامه به نمایش گذاشته میشود و همه هموطنان ما میتوانند از این گالری دیدن نمایند.”

مسوولان این نهاد، می گویند تلاش میکنند که در آینده آثار هنرمندان را به سطح ملی و بعداً به سطح بین المللی به نمایش بگذارند تا آثار هنری و فرهنگی مردم افغانستان را به همدیگر و مردم جهان معرفی کنند.

سيمین حسن زاده معین نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ، افتتاح این گالری را یکی از ابتکارهای تاریخی و اقدامات گروهی هنرمندان زن خوانده، گفت: “هنر این سرزمین، بی نظیر است و باید رشد داده شود.”

 وی افزود که جوانان و هنرمندان فرهنگ دوست، فرهنگی را که رو به نابودی بوده، با وجود مشکلات آنرا احيا کرده و رشد داده اند.

معین نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ، از هنرمندان خواست که از هنر شان سوء استفاده نکرده و توسط هنر شان پدیده های ناپسند اجتماعی را که در کشور وجود دارد تغییر بدهند.

منبع : پژواک

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*