خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / خاموشی هنر در افغانستان؛ موسیقی در مسیر افسانه شدن است

خاموشی هنر در افغانستان؛ موسیقی در مسیر افسانه شدن است

کابل/۷سنبله/فرهنگستان
بیش از یک سال از خاموشی هنر در افغانستان می‌گذرد،‌ طالبان در پانزدهم اگست کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند و از آن بعد صدای موسیقی در افغانستان شنیده‌ نشد، دیپارتمنت‌های موسیقی و مجسمه‌سازی در دانشکده‌ای دانشگاه کابل بسته‌شد، هنرمندان از ترس خشکیده‌‌بودند و پا به کشور های اجنبی گذاشتند، عده‌‌ای هم ماندند تا ابری تاریک آسمان هنر را در افغانستان ببینند.
عندلیب علی زاده دانش‌جوی سال چهارم دانشکده‌ای تیاتر دانشگاه کابل می‌گوید: کیفیت درس بسیار پایین آمده، چون اکثر استادان به خارج از کشور مهاجرت کردند.
یکی از استادان این دانشکده که نخواست نامی از او برده شود می‌گوید که موسیقی در مسیر افسانه شدن است، تعداد بسیار اندکی از استادان باقی ماندند قبلا ۸ دیپارتمنت داشتیم و در هر دیپارتمنت۱۰ استاد فعالیت داشت حالا ۶ دیپارتمنت داریم در هر دیپارتمنت ۲ یا ۳ استاد باقی مانده است.
این در حالی است که تعداد دانش‌جویان نیز کاهش یافته است قبلا در دانشکده هنر ها در حدود ۵۰۰ محصل وجود داشت اما حالا ۱۰۰ محصل حضور دارد ممکن این آمار کمتر شود و ممکن بیشتر شود.
دلیل بسته شدن دو دیپارتمنت ( موسیقی و مجسمه سازی) را هم نبود یا کمبود استاد خواند و گفت دانش‌جویان سال چهارم دیپارتمنت های مختلف موسیقی به درس های خود ادامه می‌دهند.
این استاد افزود ما در صورت تکمیل شدن کادر در صدد احیایی مجدد دیپارتمنت موسیقی تحت عنوان دیپارتمنت تنصیف و ترانه و دیپارتمنت مجسمه سازی تحت عنوان هنر های تزیینی هستیم.
احمد سرورش ( نام مستعار) سینما گر و فلم ساز است او می‌گوید پس از جمهوریت کار هایش نیز افت کرده، هیچ فلمی را ثبت نکرده و یکباره که می‌خواست فلم ثبت کنند طالبان کمره شان را با خود بردند.
وی افزود حالا برای ثبت فلم خیلی محدودیت‌ها سد راه ما قرار دارد به دختر خانم ها نقش داده نمی‌شود و هر گاه فلم یا هر برنامه دیگر هم که باشد باید تحت شرایط خاص طالبان و به نفع این گروه باید باشد.
وی در ادامه اضافه کرد که چندین بار از سوی طالبان نیز تهدید شده چون طالبان با فعالیت های قبلی اش موافق نبودند.
علی عمر(نام مستعار) استاد این دانشکده می گوید که دختران و پسران همه در بخش های سینما و آواز خوانی فعالیت دارند و امارات اسلامی در باره سینما نظر نیک و مثبت دارند در چهار ما اخیر ۲ دو فلم مستند و ۶ فلم کوتاهی داستانی نیز ساخته شده است تنها تغییر که ایجاد شده در بخش موسیقی نواختن آلات موسیقی و در بخش مجسمه سازی ساختن فیگور انسان منع شده و اما در بگروند فلم، موسیقی بدون کلام اجازه داده شده است.
نصیر پروانی آواز خوان، میگوید حالا هنرمندان هیچ فعالیت هنری ندارند و در بد ترین شرایط اقتصادی قرار دارند.
کنشکا نظری آواز خوان است و یک گروه کوچک موسیقی نیز دارد می گوید: از وقتی طالبان آمده کارهای هنری ما کاملا متوقف است و بیکار هستیم.
در جریان همین پنج ماه در ۵ محفل عروسی اشتراک کردیم آن هم با ترس و لرز که مبادا طالبان آمده وسایل ما را ازبین ببرند، یک بار طالبان در محفل ما آمدن ما فرار کردیم و آن ها تمام آلات موسیقی ما را شکستاندند. طالبان هیچ گاه نمی خواهند ما فعالیت های هنری داشته باشیم. چند وقت پیش ما به ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارات اسلامی نیز پیشنهاد کردیم اما قبول نکرد و گفت تغییر مسلک بدهید یک هنرمند بجز هنرمندی دگه چی کرده می تواند.
این هنرمندان موسیقی، جهانیان را به دیدن حقایق و وقایع افغانستان فرا می‌خوانده، خواهان توجه و پشتیبانی هستند و می‌گویند که نابود کردن سازهای موسیقی، اعلان جنگ با فرهنگ و هنر و هنرمند و ستیز با انسانیت است.
بهشته عرب-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*