خانه / خبرها / واکنش‌های بین‌المللی نسبت به حادثه خونین شنبه در کابل

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به حادثه خونین شنبه در کابل

جهانیان در برابر حملات خونین روز شنبه در کابل، با بیش از نود کشته و ۲۹۱، با نفرت و انزجار واکنش نشان دادند. سیاستمداران خواستار وحدت هرچه بیشتر شهروندان افغانستان برای مبارزه علیه تندروان شده‌اند.
فرانک والتر شتاینمایر، وزیر خارجه آلمان حملات مرگبار روز شنبه در کابل را به شدت محکوم کرده می‌گوید: «از قرار معلوم هدف عاملان با این حمله وحشتناک تروریستی بر یک تظاهرات مسالمت‌آمیز، کشتن و زخمی‌ساختن هرچه بیشتر انسان‌ها بوده است.»
به گزارش دویچه‌وله، شتاینمایر افزود: «ما همدردی خود را به اقارب و دوستان قربانیان این حملات ابراز می‌داریم. به ویژه در هم‌چو وضعیتی، بسیار مهم است که این کشور با یک وحدت در برابر ترور بایستد.»
ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز نسبت به وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده می‌گوید که روسیه آماده است تا با دولت افغانستان در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی همکاری کند.
محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به حمله تروریستی روز شنبه در چوک دهمزنگ کابل گفته است: «این حمله تروریستی در افغانستان یک عملکرد جدید بربریت داعش است.» آقای ظریف همچنین افزوده: «پیروان مذاهب شیعه و سنی باید باهم متحد شوند تا تندروان را سرکوب کنند.»
هم‌چنین سخنگوی فدریکا موگیرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکوم‌کردن حمله تروریستی روز شنبه، از تمام مردم افغانستان خواسته تا اتحاد خود را حفظ کرده و از طریق همبستگی‌شان علیه تهدیدهای تروریستی مبارزه کنند.
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اعلامیه‌ای حادثه روز شنبه را «وحشتناک» توصیف کرده می‌گوید که این حمله نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کامل گروه‌های تروریستی به حفاظت از جان غیرنظامیان است.
وزارت خارجه چین هم در پیامی با خانواده‌های قربانیان حادثه خونین روزشنبه ابراز همدردی کرده می‌گوید: «ما در مبارزه با تروریزم و حفظ ثبات و تضمین امنیت عمومی به پشتیبانی از دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و به مردم این کشورو بستگان و بازماندگان قربانیان حمله تروریستی تسلیت و همدردی خود را ابراز می‌داریم.»
در حمله تروریستی روز شنبه، ۷۳ تن از معترضان جنبش روشنایی کشته و ۲۹۱ تن دیگر زخمی شدند.

دوشنبه ۴ اسد ۱۳۹۵

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*