خانه / خبرها / واشنگتن بدون دلیل مسکو را به نقض پیمان ۱۹۸۷ متهم میکند

واشنگتن بدون دلیل مسکو را به نقض پیمان ۱۹۸۷ متهم میکند

لاوروف: واشنگتن بدون دلیل مسکو را به نقض پیمان ۱۹۸۷ متهم میکند !

وزیر خارجه روسیه در میلان تاکید کرد، آمریکا با تصمیم برای خروج یک طرفه از قرارداد راکتهای میان برد و کوتاه برد، برای نابودی قرارداد استارت جدید مقدمه‌چینی میکند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر میلان ایتالیا برگزار شد، اظهار کرد: شنیده‌ام اگر قرارداد راکتها پایان یابد، سرنوشت قرارداد استارت جدید مورد تردید قرار خواهد گرفت، این رویکرد وجود دارد که آنچه آمریکایی‌ها انجام میدهند تنها مقدمه‌ای برای از بین بردن این قرارداد است.
لاوروف گفت: ما بارها پیشنهادات خود درباره آغاز گفتگویی شفاف، جدی و حرفه‌ای درباره مسایل مربوط به قرارداد راکتهای میان برد و کوتاه بدر و قرارداد استارت جدید ویژه ممنوعیت سلاح‌های هجومی استراتژیک را به آمریکا داده‌ایم اما تا این لحظه پاسخی از طرف آنها دریافت نکرده‌ایم.
وزیر خارجه روسیه افزود: آنها تنها یک پاسخ دارند، اینکه “شما باید اشتباهات خود را درست کنید و به نقض‌هایی که مرتکب میشوید، پایان دهید”.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، اتهاماتی که واشنگتن درباره نقض قرارداد راکتهای میان برد و کوتاه برد علیه مسکو مطرح میکنند، بی دلیل هستند: “مسکو هیچ مدرک موثقی از طرف آمریکا که ادعاهایش درباره نقض قرارداد راکتها از سوی مسکو را ثابت کند، دریافت نکرده است.”
وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: بار دیگر یادآوری میکنیم آمریکا چند سال قبل نیز بدون دلیل و مدرک ما را به نقض قرارداد راکتهای میان برد و کوتاه برد متهم کرد.
لاوروف افزود: اکنون نیز وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موضعگیری چند روز قبل آمریکا در نشستی در بروکسل را پس از ارائه برخی مدارک از سوی واشنگتن تایید کردند، اما ما تا این لحظه چنین مدارکی را از طرف آمریکایی‌ها دریافت نکرده‌ایم.
قرارداد ممنوعیت راکتهای میان برد و کوتاه برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحادیه شوروی سابق به امضا رسید.
در این قرارداد دو طرف تعهد دادند هیچ راکت بالستیک یا هدایت‌شونده یا میان بردی را تولید و آزمایش نکرده و نفروشند و تمامی سیستم های راکتی که برد متوسط آنها بین ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر و برد کوتاه آنها بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر هستند را از بین ببرند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

هشتم دسمبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*