خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت موسیقی در هرات

مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت موسیقی در هرات

کابل/۲۳حمل/فرهنگستان

فرید رستگار و وجیهه رستگار، آوازخوانان افغانستان که پس از مدت‌ها برای یک سفرهنری به هرات برگشته‌اند، از ممانعت وحید قتالی، والی هرات به اجرای کنسرت آنان خبر می‌دهد.
این کنسرت قرار بود چهار روز پیش ابتدا در تخت سفر و سپس در محل برگزاری سمپوزیم امیرعلی شیرنوایی در هرات، برگزار شود.
وجیهه و فرید رستگار که ام‌روز(دوشنبه، ۲۳حمل) کنسرتی برای کودکان یک پرورش‌گاه در کابل برگزار می‌کرد این برخورد والی هرات را باورناکردنی می‌داند.
این زوج که از هرات هم‌چون مهد تمدن و فرهنگ یاد کرده، می‌گویند: «برای بار دوم همه چیز هماهنگ شد که اجرای حماسی در آغاز سمپوزیم امیرعلی شیرنوایی داشته باشیم اما از ولایت برای ما اطلاع دادند که به هیچ وجهه نمی توانید که در این برنامه اشتراک بکنید. ما نی مساله امنیتی شما را تامین کرده می توانیم و نی هیچ و هیچ.»
اما فرهنگیان این ولایت حضور و نفوذ شماری از افراد تندرو مذهبی را در هرات علت لغو کنسرت این زوج هنری یاد می‌کنند.
میترا دیار، باشندۀ کابل در این گفت: «این نشان می دهد که ما چه اندازه از فرهنگ عقب گرد داشته ایم و چی اندازه افراط گرایی در جامعه ما اوج گرفته است.»
راحل سایا، باشندۀ دیگر کابل نیز بیان داشت: «در روزگاری که ما نیاز به یک لبخند داریم اما مانع این لبخند ما می شوند.»
با این همه فرهنگیان افغانستان جلوگیری از این کنسرت را شرم آور و چراغ‌ سبز برخی از حلقه‌ها به گروه‌های افراطی و طالبان می‌گویند.
محمدرضا محمدی، شاعر و فعال فرهنگی می‌گوید:« دولت محلی چطور می تواند با چنین رفتاری چراغ سبز نشان بدهد به گروهی حد اقل خشنی که هر روز زمزمه آمدن شان است.»
والی هرات در مورد مخالفت با برگزاری این کنسرت چیزی نمی‌گوید.
مخالفت‌ها با کنسرت های موسیقی در افغانستان تازه نیست، نزدیک به چهار سال پیش مخالفت برخی‌ها با برگزاری کنسرت آریانا سعید، آوازخوان دیگر افغانستان در ورزشگاۀ غازی کابل خبرساز شده بود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل

سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*