خانه / خبرها / تجلیل از هفته قانون اساسی درافغانستان

تجلیل از هفته قانون اساسی درافغانستان

حکومت افغانستان از سیزده همین سال روز تصویب قانون اساسی گرامی داشت به عمل آورد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، از هفته قانون اساسی امروز پنجشنبه(۱۶جدی) با حضور مقامات بلند رتبه دولتی درارگ ریاست جمهوری گرامی داشت به عمل آمد.
دراین مراسم سخنرانان و مقامات حکومت از تطبیق قانون اساسی در کشور اطمیان داده و میگویند که قانون اساسی افغانستان در سطح منطقه قانون بی بدیل است.
رییس دادگاه عالی از تطبیق یکسان قانون اساسی اطمینان داده می گوید که تمامی مجرمین بگونه بیطرفانه مجازات شده و عدالت تأمین می‌شود.
سید یوسف حلیم ، رییس دادگاه عالی گفت که ایجاد اصلاحات در نهاد های عدلی و قضایی آغاز شده و ادامه خواهد یافت.
در عین حال رییس مجلس نمایندگان از ادامه فرهنگ معافیت از مجازات در کشور انتقاد کرد.
عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان دراین نشست گفت که جامعه فاقد قانون شبیه یک جنگل است که افراد زورمند افراد کم زور را می بلعد.
وی تاکید کرد که موجودیت قانون زمانی در جامعه احساس می شود که تطبیق شود.
ابراهیمی گفت که در طول سالهای گذشته با موجودیت فرهنگ معافیت از مجازات افراد زیادی با قانون ستیزی و قانون گریزی به خواست های شان رسیدند واین موضوع خود باعث تشویق افراد دیگر در جامعه می شود.
در همین حال، فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا گفت، سران حکومت باید تطبیق قانون را از خودشان آغاز کنند تا فرهنگ‌ قانون ‌پذیری در این کشور نهادینه شود.
وی افزود که هرگاه دولتمردان خود قانون را نقض کنند، ملت نیز هراسی از آن نخواهند داشت و سخنان دولتمردان نیز در آن صورت هیچ تأثیری روی مردم نمی ‌گذارد.
او با اشاره به تطبیق فرهنگ قانون‌ پذیری افزود “تعهد می‌دهیم به ملت، هر آن عملی خلاف قانون که از سوی من و یا همکارانم تا کنون سر زده است؛ پوزش می‌طلبم، اما در آینده کوشش می‌کنم که بر اساس قانون از جامعه‌ام آگاهی بگیرم و خود را در چوکات قانون عیار سازم”.
درهمین حال رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی می گوید که براساس یافته های این کمسیون ۳ماده قانون اساسی از سوی دولت در امر الحاق افغانستان به کنوانسیون های بین المللی و تصویب قوانین از سوی مجلس نمایندگان نقض شده است.
قاسم هاشم زی، رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی گفت که عدم تطبیق قانون نظم را برهم زده و هرج و مرج در جامعه به میان می آورد.
وی از مقامات حکومتی خواست که قانون اساسی کشور را به شکل درست تطبیق کنند.
قانون اساسی افغانستان در چهاردهم جدی سال ۱۳۸۲ شمسی، در ۱۲ فصل و ۱۶۲ ماده از به تصویب رسیده و اجرایی شده است.
بر اساس فرمان ریاست جمهوری، از چهاردهم تا بیستم جدی، هفتۀ تجلیل و گرامی‌داشت از قانون اساسی در تقویم کشور مسمی شده است.
زهراجویا-خبرگزاری جمهور

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*