خانه / خانواده / اطفال / یونیسف۹۵۰ صنف آموزشی برای کودکان افغانستان ایجاد می‌کند
یونیسف ۹۵۰ صنف آموزشی جامعه‌محور برای کودکان ایجاد می‌کند

یونیسف۹۵۰ صنف آموزشی برای کودکان افغانستان ایجاد می‌کند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) گفته است که قرار است ۹۵۰ صنف آموزشی جامعه‌محور برای کودکان در افغانستان ایجاد کند.

این سازمان امروز (چهار شنبه، ۲۷جدی) در صفحه ابکس خود این موضوع را مطرح کرده و نوشته است که با فعال‌سازی این صنف‌ها، زمینه‌ی آموزش برای ۱۴۰ هزار کودک فراهم می‌شود.

به گفته‌ی این سازمان، این پروژه با حمایت مالی کوریای جنوبی در افغانستان اجرا می‌شود.

این درحالی است که طالبان اندکی پس از تسلط بر افغانستان، دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم را از آموزش و رفتن به مکتب منع کردند.

مرسل دانش‌جو گفت: «امید داریم که دروازه‌های دانش‌گاه به روی دخترها باز شود تا ما بتوانیم درس‌های خود را ادامه بدهیم و به یک جایی برسیم و موفق شویم.»

همزمان با این برخی از فعالان حقوق زن با ابراز خشنودی از ایجاد این صنف‌ها، از طالبان می‌خواهند تا از تمامی فرصت‌های موجود زمینه آموزش را برای همه دختران مساعد سازد.

تفسیر سیاه‌پوش فعال حقوق زن گفت: «حکومت طالبان باید از این فرصت‌ها استفاده بکند. درهای بسته شده مکاتب و دانشگاه‌ها را باز بکند و بتوانند زمینه تحصیل را برای زنان فراهم کنند که امروز نیاز است و نیم پیکر جامعه را در نظر بگیرند.»

این گروه سال گذشته دانشگاه‌های کشور را نیز به‌روی دختران دانشجو بستند و به دنبال آن، زنان را از کار در نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی منع کردند.

علاوه بر این، گروه طالبان در پی تغییر نصاب تعلیمی بوده و تدریس چندین مضمون درسی از جمله مضمون هنر، حرفه، معلومات مدنی و فرهنگ را در مکاتب ممنوع کردند.

خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*