خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / چهار میلیون زن و کودک مواجه با سوءتغذیه‌ی حاد در افغانستان
چهار میلیون زن و کودک در افغانستان با سوءتغذیه‌ی حاد مواجه هستند

چهار میلیون زن و کودک مواجه با سوءتغذیه‌ی حاد در افغانستان

برنامه‌ی جهانی غذا در گزارش تازه‌ گفته است که در سال ۲۰۲۴ میلادی، حدود چهار میلیون زن و کودک در معرض سوءتغذیه‌ی حاد قرار دارند.

راجرز وانیاما، مسوول تغذیه‌ی برنامه‌ی جهانی غذا در افغانستان در این گزارش که روز (پنج‌شنبه،۳ حوت) منتشر شده، گفته است که صندوق بشردوستانه‌ی افغانستان و برنامه‌ی جهانی غذا طی شش ماه گذشته به بیش از ۳۱ هزار کودک و ۱۳هزار و ۵۰۰ مادر باردار و شیرده مبتلا به سوءتغذیه حاد کمک کرده است.

او گفته است که به‌دلیل کمبود بودجه، برنامه‌ی جهانی غذا در حال حاضر تنها قادر است به هفت میلیون نفر کمک‌های غذایی اضطراری ارائه دهد که ۱۶ میلیون نفر دیگر از این لیست محروم خواهند ماند.

گزارش گفته است که رسیدگی به نیازهای تغذیه‌ای حیاتی زنان و کودکان در نقاط مرکزی افغانستان افزایش خواهد یافت.

عبدالخالق کریمی، متخصص کودکان که در یک کلینیک تحت حمایت برنامه‌ی جهانی غذا در بامیان کار می‌کند، می‌گوید که نزدیک به ۴۰ درصد از مادران باردار و شیرده در ولسوالی پنجاب این ولایت به‌دلیل سوءتغذیه به کمک نیاز دارند.

او تاکید کرده که برای کودکان زیر پنج سال، وضعیت بدتر از این است و ۴۵ درصد با سوءتغذیه مواجه هستند که از این میان، ۳۰ درصد آن‌ها سوءتغذیه‌ی حاد شدید را تحمل می‌کنند.

دکتر کریمی گفته است: «ما همه‌روزه همه‌ی مادران باردار و شیرده ۱۵ تا ۴۹ ساله و فرزندان ۶ تا ۵۹ ماهه‌ی آن‌ها را با رعایت معیارهای مربوطه، غربال‌گری و درمان می‌کنیم. مرکز صحی ساحوی پنجاب با همکاری نهادهای ذیربط به‌ویژه برنامه‌ی جهانی غذا، به بیماران مبتلا به سوءتغذیه‌ی متوسط ​​و شدید خدمات ارائه می‌دهد. با این حال، علت اصلی این موضوع این است که اکثر خانواده‌ها در ولسوالی پنجاب نمی‌توانند غذای مقوی بخورند که این خود منجر به سوءتغذیه‌ی گسترده می‌شود.»

برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که سوءتغذیه عامل مهم مرگ‌و‌میرها در میان کودکان زیر پنج سال است و خطر مرگ برای آن‌هایی که دچار سوءتغذیه‌ی حاد متوسط ​​هستند، بیش‌تر است.

بحران بشری در افغانستان پس از تسلط طالبان و محدودیت‌های این گروه بر حقوق زنان و دختران، به‌گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

نهادهای کمک‌رسان مستقر در افغانستان بارها از کمبود بودجه برای عملیات بشردوستانه هشدار داده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*