خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / پولیس پاکستان به هوتل‌ها؛ شهروندان افغانستان را بیرون کنید

پولیس پاکستان به هوتل‌ها؛ شهروندان افغانستان را بیرون کنید

کابل/۱۴میزان/فرهنگستان
پولیس پاکستان به مالکان آپارتمان‌ها، رستورانت‌ها و هوتل‌ها دستور داده است که شهروندان افغانستان را بیرون کنند.
شماری از پناهجویان افغانستان در پاکستان می گویند با آن‌که اسناد رسمی دارند، اما مالکان رستورانت‌ها و هوتل‌ها به آنان فرصت داده اند که تا کمتر از بیست روز دیگر این محل ها را ترک کنند.
از سویی‌هم، کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش تازه خود گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، یک میلیون و ششصد هزار شهروند افغانستان به کشورهای همسایه پناه برده اند.
محمد اسماعیل، چهار سال همچون سرباز در ارتش حکومت پیشین کار کرده است. پس از فروپاشی حکومت پشین به پاکستان فرار کرد و اکنون ماه ها است در این رستوارنت در اسلام آباد کار می‌کند.
می‌گوید در روزهای پسین با ترس در این کشور زندگی می کند و نگران آینده ناروشن خود است.
عملیات پولیس پاکستان در شهرهای مختلف این کشور برای بازداشت پناهجویان افغانستان جریان دارد و هزاران شهروند کشور در پاکستان در معرض اخراج اجباری قرار دارند.
شماری از این پناهجویان می‌گویند که پولیس پاکستان در کوچه کوچه این کشور، به دنبال پناهجویان افغانستان است و به تمام مالکان اپارتمان‌ها، رستورانت‌ها و هوتل‌ها دستور اخراج شهروندان افغانستان را صادر کرده است.
هم‌زمان با این، رهبر حزب عوامی ملی پاکستان از بدرفتاری حکومت پاکستان در برابر مهاجران افغانستان انتقاد می‌کند و تاکید می‌ورزد که برخی از کشورها برای شهروندان خارجی، شهروندی می دهند اما پاکستان مهاجرت کارت افغان‌ها را پار می‌کند.
محمود خان اچکزی رهبر حزب عوامی ملی پاکستان می‌گوید: «افغان های از افغانستان آمدند نزد ما ثبت هستند.برایشان کارت های مهاجرت داده شده است. پولیس این کارت ها را از آنها می گیرد و پاره می کند، می‌گوید که این ها پشتون ها اند و اردو بلد نیستند»
وزیر خارجه موقت پاکستان نیز از تصمیم اخراج همه مهاجران غیر قانونی دفاع کرده و گفته است که هیچ کشور اجازه ورود مهاجران غیر قانونی را نمی‌دهد و اسلام آبا نیز تا ماه نومبر برای این پناهجویان افغانستان مهلت داده‌است.
از سوی دیگر کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده که افغانستان ۵ میلیون و ۲ صد هزار پناهنده در کشورهای همسایه به شمول ایران و پاکستان دارد.
در این گزارش آمده است که از این میان، ۱میلیون و۶ صد هزار تن، پس از به قدرت رسیدن طالبان به این کشورها به ویژه ایران و پاکستان رفته اند.
از سویی‌هم ایران نیز خواستار برگشت افغان‌ها از ایران به افغانستان شده است.
سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل در دیدار با معاون وزارت داخله طالبان گفته است که ورود پناهجویان افغانستان به ایران به گونه غیر قانونی افزایش یافته و طالبان باید در برابر قاچاق پناهجویان مبارزه کنند.
سید حسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغانستان به میهن‌شان است و از طالبان می‌خواهد سیاست‌هایی اتخاذ نماید که مهاجرین افغانستان ترغیب به بازگشت به کشورشان شوند تا با آن هم روند مهاجرت معکوس شود و هم افغانستان از نیروی انسانی خود بهره‌مند گردد».
ایران و پاکستان که میزبان ده‌ها هزار پناهجوی افغانستان هستند، اکنون تلاش دارند شهروندان افغانستان را به گونه اجباری اخراج کنند.
پاکستان برای شهروندان افغانستان تا اول ماه نومبر فرصت داده تا پاکستان را ترک کنند در غیر آن به گونه اجباری اخرج خواهند شد اما پیش از آنکه این زمان به پایان برسد پولیس این کشور روند عملیات پناهجویان و بدرفتاری پولیس پاکستان آغاز شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*