خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / هشت مارچ؛ یوناما خواستار توقف محدودیت‌ها زنان در افغانستان شد

هشت مارچ؛ یوناما خواستار توقف محدودیت‌ها زنان در افغانستان شد

نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد به‌مناسبت هشت مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، خواستار پایان دادن به محدودیت‌ها بر حقوق زنان و دختران در افغانستان از سوی طالبان شد.
روزا اوتنبایوا، رییس یوناما و نماینده‌ی ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز(جمعه، ۱۸ حوت) در اعلامیه‌ای هشدار داده است که در صورت ادامه‌ی محدودیت‌ها بر حقوق زنان و دختران، کشور به سمت انزوای بیش‌تر و فقر شدیدتر سوق داده خواهد شد.
اوتنبایوا تاکید کرده است: «جای اندوه است که دقیقاً برعکس آن را در افغانستان می‌‌بینیم؛ یک سرمایه‌گذاری منفی فاجعه‌بار و عمدی که صدمات شدیدی بر زنان و دختران وارد می‌کند و تنها مانع ایجاد صلح و رفاه می‌شود.»
رییس یوناما گفته است که از ماه آگست ۲۰۲۱، طالبان یک سلسله محدودیت‌‌ها را بر حقوق و آزادی‌های بسیار ابتدایی زنان و دختران از جمله منع آموزش، تحصیل، کار و آزادی رفت ‌وآمد در بیرون از خانه را  اعمال کرده‌اند.
بر اساس اعلامیه‌ی یوناما، در سال روان میلادی، بیش از ۱۲ میلیون زن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
اعلامیه به نقل از آلیسون دیویدیان، نماینده‌ی ویژه‌ی زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است: «فضا برای زنان و دختران افغانستان با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال محدود شدن است و این باعث تضعیف چشم‌انداز آینده‌ی افغانستان برای فرار از چرخه‌ی ویران‌گر جنگ، فقر و انزوا می‌گردد.»
دیویدیان گفته است: «وضعیت زنان و دختران افغانستان باید در مرکز نگرانی‌ها و اقدامات بین‌المللی قرار گیرد. مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان یک مبارزه‌ی جهانی و نبردی برای احقاق حقوق زنان در همه جا است.»
اعلامیه در اخیر تاکید کرده است که محدودیت‌های اعمال شده  بر حقوق زنان توسط طالبان، با تعهدات حقوق بشری که افغانستان یکی از کشورهای عضو و به آن ملزم بوده، در تضاد است.
از روز جهانی همبستگی زنان در افغانستان درحالی تجلیل می‌شود که طالبان در بیش‌تر از دوسال گذشته، محدودیت‌های شدیدی بر حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان و دختران وضع کرده‌اند.
در آخرین مورد، نیروهای امر به معروف این گروه طی سلسله اقدامات شدیدی ده‌ها زن و دختر را از ساحات مختلف شهر کابل و برخی از ولایات دیگر به اتهام بدحجابی به‌گونه‌ی موقتی بازداشت کرده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*