خانه / خانواده / زنان / نگرانی بانوان تجارت‌پیشه از کم رنگ شدن بازار کار در افغانستان

نگرانی بانوان تجارت‌پیشه از کم رنگ شدن بازار کار در افغانستان

کابل/۲۶سنبله/فرهنگستان
شماری از بانوان تجارت‌پیشه از نبود بازار کار برای فرآورده‌های‌شان ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که نبود بازار مناسب، آنان را با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو ساخته است.
یلدا شفق که در گوشه‌ی از شهر کابل برای نزدیک ۳۰۰ بانو در یک کارگاه خیاطی زمینه‌ی کار را فراهم ساخته خواهان پشتیبانی شهروندان کشور و طالبان از زنان تجارت‌پیشه است.
او که بیش از یک سال می‌شود به عرصه تجارت گام نهاده است اینک از چالش‌های موجود در تجارت‌اش سخن می‌زند.
او از چالش‌های اقتصادی که در عرصه تجارت روبه‌رو است چنین حکایت می‌کند: «مدت دوماه می‌شود که کار کاملا خراب شده است و اصلا کار نیست ما بازهم شکست را قبول نکردیم نماندیم خانم‌های که همرای ما کار می‌کنند دل سرد شوند. ما تولیدات را از خود شروع کردیم.»
فریبا ناصری، تجارت‌پیشه، می‌گوید: «خانم‌ها با چالش‌های اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بخصوص خانم‌های که نفقه فامیل خود را پیدا می‌کنند.»
از سویی هم، برخی از بانوان که سرگرمی کار و آموزش در این کارگاه‌اند از حکومت سرپرست خواهان فراهم‌سازی زمینه کار برای بانوان تجارت‌پیشه هستند.
لینا استاد کارگاه، گفت: «برای ما یک مکانی برای فروش باشد و نمایش‌گاه باشد چون ما که ساخته‌های دستی خود را به نمایش می‌گذاریم برای ما مفید تمام می‌شود.»
مرسل، کارآموز، گفت: «وقتی که دختران میایند برای کار کردن در اینجا باید باما کمک کنند که تمام شان از خود یک مصروفیت داشته باشند.»
همزمان با این، اتاق تجارت و صنایع زنان از برگزاری نمایش‌گاه خزانی در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید که تلاش می‌کنند تا سهولت‌های بیش‌تر را برای بانوان تجارت‌پیشه در کشور فراهم کنند.
سلما یوسفزی، رییس عامل اتاق تجارت و صنایع زنان، گفت: «ما نمایش‌گاهی را روی دست داریم که یک نمایش‌گاه خزانی است روی همان پروژه کار می‌کنیم که البته از خود اتاق تجارت خانم‌ها می‌باشد.»
این درحالی است که اتاق تجارت و صنایع زنان آمار می‌دهد که تعداد بانوان تجارت‌پیشه در جریان یک سال پسین تا چهل فیصد افزایش یافته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*