خانه / خبرها / دریچه ویژه / نظرسنجی گالوپ: ۹۸ درصد مردم افغانستان خود را بدبخت‌ حس می‌کنند

نظرسنجی گالوپ: ۹۸ درصد مردم افغانستان خود را بدبخت‌ حس می‌کنند

کابل/۹سرطان/فرهنگستان
موسسه بین المللی گالوپ در روزهای اخیر نتایج نظرسنجی خود از میزان احساس رضایت مردم از زندگی در ۱۴۷ کشور جهان منتشر کرد که بر اساس آن، ۹۸ درصد مردم افغانستان خود را «بدبخت ترین» افراد جهان می دانند.
بر اساس این نظرسنجی، افغانستان از میان ۱۴۷ کشور جهان، کمترین امتیاز مثبت را بدست آورده است و برای دومین سال متوالی، در بخش شاخص تجربه های منفی در زندگی، بالاترین امتیاز را به دست آورده است.
بر اساس این گزارش، افغانستان در سال ۲۰۲۲ از لحاظ احساسات و افکار مثبت شهروندانش، از ۱۰۰ امتیاز فقط ۳۴ امتیاز کسب کرده که آخرین و کمترین امتیاز است و در میان ۱۴۲ کشور جهان در آخرین رده فهرست قرار گرفته است.
طبق نظرسنجی گالوپ، در سال ۲۰۲۲ یعنی درست یک سال پس از سلطه طالبان بر افغانستان و فروپاشی همه زیربناهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور، مردم به‌طور گسترده‌ای خودشان را «بدبخت» و «غمگین» احساس می‌کنند. در این گزارش آمده است: «یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، زندگی برای افغان‌ها بدتر از هر زمان دیگری در یک دهه گذشته‌، یا بدتر از هر کس دیگری بر روی زمین شده است.»
این گزارش نشان می‌دهد که ۹۸ درصد از جمعیت افغانستان زندگی‌شان را بر لبه پرتگاه و آن را «رنج کامل» توصیف کرده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، هنگامی که طالبان تازه به قدرت رسیده بودند، این میزان اندکی کمتر یعنی ۹۴ درصد بود.
گالوپ در این نظرسنجی‌ها معمولا از افراد می‌پرسد که پنج حس خوب یا بد را که در روز قبل داشته‌اند بیان کنند. بر اساس گزارش جدید گالوپ، درصد کسانی که در نظرسنجی اخیر گفته‌اند که در روز قبل احساس خوبی داشته‌اند، لذت برده‌اند، چیزی یاد گرفته‌اند یا خوب استراحت کرده‌اند، به‌شدت اندک بوده است.
البته افغانستان از سال ۲۰۱۷، یعنی از زمانی که جنگ و تنش‌ها در کشور شدت گرفت و حملات انتحاری و انفجاری در سراسر کشور افزایش یافتند، در رده‌های پایین این نظرسنجی قرار داشت. اما پس از سلطه طالبان، این آمار به شکل تکان‌دهنده‌ای تغییر کرد.
مسلط شدن یک گروه افراطی دینی بر افغانستان سبب شد که زیربناهای اقتصادی و سیاسی در کشور نابود شود. ازآنجایی ‌که درصد زیادی از مخارج دولت پیشین افغانستان از طریق کمک‌های جامعه جهانی تامین می‌شد و با آمدن طالبان این کمک‌ها قطع شدند، اولین ضربه شدیدی که بر مردم وارد شد، فشار اقتصادی بود. صدها هزار نفر به یک‌باره بیکار شدند و دولت طالبان برای مدتی حتی از پرداخت حقوق بسیاری از کارکنان دولت نیز ناتوان بود.
علاوه بر این، فشارهای اجتماعی و محدودیت‌های گسترده علیه مردم‌، به روال عادی زندگی شهروندان صدمه زد و سبب شد که مردم احساس ناامنی و ناامیدی کنند.
کشورهای لبنان و ترکیه نیز در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تقریبا در رتبه نزدیک به افغانستان قرار داشتند، اما در سال ۲۰۲۲ در رده‌های نسبتا بالاتری قرار گرفتند.
با توجه به این سیاست ها، احتمال میزان افرادی که در افغانستان احساسات منفی و تجربیات تلخ زندگی را تجربه کرده اند و می کنند، بسیار بیشتر از ۹۸ درصد و احتمالا نزدیک صد درصد است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*