خانه / خبرها / نشست دموکراسی: بایدن در پی چاره‌ای برای رکود جهانی مردم‌سالاری

نشست دموکراسی: بایدن در پی چاره‌ای برای رکود جهانی مردم‌سالاری

این نشست فرصتی است برای ۱۱۰ کشور جهان تا در مبارزه با فساد و ارتقای احترام به حقوق بشر با یکدیگر همکاری کنند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با برگزاری نخستین نشست دموکراسی به میزبانی کاخ سفید در پی آن است که از شرکت‌کنندگان بخواهد در روند روبه‌رکود کنونی دموکراسی در جهان تغییری ۱۸۰ درجه‌ای ایجاد کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نشست دو روزه مجازی که از پنجشنبه، ۹ دسامبر (۱۸ آذر)، آغاز می‌شود، قرار است برای رهبران و کنشگران جامعه مدنی از نزدیک به ۱۱۰ کشور جهان فرصتی باشد تا در مبارزه با فساد و ارتقای احترام به حقوق بشر با یکدیگر همکاری کنند.

با اینکه نشست هنوز آغاز نشده، با واکنش مخالفان اصلی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهایی که به این نشست دعوت ‌نشده‌اند، روبه‌رو شده است. سفیران روسیه و چین در آمریکا در مقاله‌‌ای با امضای مشترک که در «نشنال اینترست پالیسی ژورنال» منتشر شد، به این نکته اشاره کرده‌اند که دولت بایدن «ذهنیتی جنگ سردی» دارد و در پی دامن زدن به یک جنگ تازه ایدئولوژیک و ایجاد دودستگی در جهان است.

دولت بایدن همچنین بر سر چگونگی تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام کشورها دعوت شوند، زیر ذره‌بین منتقدان قرار گرفته است.

بایدن مدعی است که با اجرایی شدن دستورکار داخلی او که طرحی یک تریلیون دلاری برای بازسازی زیرساخت‌ها و طرحی دیگر به ارزش تقریبا دو تریلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در رفاه اجتماعی و مقابله با تغییرات اقلیمی است، به مردم نشان خواهد داد که دموکراسی می‌تواند زندگی روزمره مردم را بهبود بخشد.

گزارش سالانه خانه آزادی نشان می‌دهد که برای پانزدهمین سال پیاپی، دموکراسی در جهان افت داشته است. مایکل آبراموویتز، مدیر خانه آزادی، می‌گوید: «ایالات متحده آمریکا یک دموکراسی سرزنده دارد اما در سال‌های اخیر آسیب دیده است. در حال حاضر ما در آمریکا در مرحله‌ای قرار داریم که دشوار می‌توان کاری را به سرانجام رساند و واقعا ثابت کرد که دموکراسی می‌تواند ثمربخش باشد.»

سیویکوس مونیتور در گزارش سالانه تازه خود که چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ رتبه آزادی‌های مدنی ۱۳ کشور جهان نسبت به سال پیش سقوط کرده است. بنا بر این گزارش، مغولستان تنها کشوری‌ در جهان است که وضعیت آزادی‌های مدنی آن نسبت به سال پیش بهبود یافته است. از میان ۱۹۷ کشوری که در این گزارش رتبه‌بندی شده‌اند، تنها ۳۹ کشور جهان در دسته کشورهای آزاد رتبه‌بندی شده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*