خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / ناصر رهیاب، پژوهشگر برجسته ادبیات فارسی درگذشت

ناصر رهیاب، پژوهشگر برجسته ادبیات فارسی درگذشت

محمد ناصر رهیاب، پژوهشگر برجسته‌ ادبیات زبان فارسی و استاد دانشگاه هرات درگذشت.
محمدناصر رهیاب، استاد زبان فارسی در دانشگاه هرات و از چهره‌های ادبی افغانستان، بر اثر «ایست قلبی» صبح ام‌روز (یکشنبه ۸ دلو) درگذشت. او در سال ۱۳۳۳ در غوریان هرات زاده شد و فارغ‌التحصیل دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل بود. آقای رهیاب در سال‌های گذشته رئیس دانشگاه خصوصی غالب در هرات بود.
بستگان محمدناصر رهیاب، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه هرات می‌گویند که اقای رهیاب بامداد روز یک‌شنبه، هشتم دلو در ولایت هرات در گذشته است.
بر بنیاد گزارش‌ها آقای رهیاب به عمر ۷۲ سالگی در شهر هرات پس از حمله قلبی درگذشت.
«سپیده‌دم داستان‌نویسی افغانستان»، «گره به باد مزن»، «شعر، هنر زبانی زیبا»، «سامان‌گرایی در نوشتار دانشگاهی»، «نقد ادبی» و «سبک‌شناسی» بخشی از آثار منتشرشده محمدناصر رهیاب هستند.
محمدناصر، رهیاب به‌عنوان سر محقق در اکادمی علوم و به مدت ۳۰ ‌سال هم به‌حیث استاد در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه هرات کار کرده بود.
استاد محمدناصر رهیاب را سال‌ ۱۹۹۷ بار اول در صنف پنهان داستان نویسی با نام «کورس» دیدم. آن روزها مانند همین روزها، طالبان به قدرت رسیده بودند.
در این میان بود که بسیاری از پسران هجرت پیشه کرده بودند و گزارش‌هایی هم از «خودسوزی» برخی از دختران منتشر می‌شد. در آن زمان نیز طالبان به مانند امرزوز سخت‌گیریهایی شدیدی را بویژه بر زنان و دختران اعمال کرده بود.
محمد ناصر رهیاب استاد گروه ادبیات فارسی دری دانشکده ادبیات، دانشگاه هرات و رئیس دانشگاه غالب در افغانستان بود.
شماری زیادی از فرهنگیان و نویسنده‌گان در هرات درگذشت وی را ضایعه جبران ناپذیر برای جامعه ادبی هرات عنوان کرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*