خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / مکتب‌های پنجشیر در گرو پایگاه‌های نظامی طالبان

مکتب‌های پنجشیر در گرو پایگاه‌های نظامی طالبان

کابل/۱۱سرطان/فرهنگستان
باشندگان ولایت پنجشیر می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان، از ساختمان مکتب‌های این ولایت به عنوان پایگاه نظامی کار گرفته می‌شود.
باشندگان ولایت پنجشیر از مسوولان می‌خواهند تا بی‌درنگ نظامیان را به پایگاه‌های نظامی انتقال بدهند.
ساجل شریفی، باشنده پنجشیر، گفت: «این یک واقعیت است و نباید از آن چشم‌پوشی کرد که در مکاتب حضور دارند در نقاط مختلف پنجشیر که ما شاهد استیم، حضور نظامیان در مکتب‌ها بالای روحیه شاگردان و مردم تاثیر خوب ندارد.»
عابد، باشنده پنجشیر، گفت: «در یک مکتب در بازارک نظامی‌ها استند و به این خاطر به درس و تعلیم درست رسیدگی نمی‌شود.»
شماری دیگر از باشندگان پنجشیر می‌گویند که افزون بر مکتب‌ها، حضور نظامیان در خانه‌های شخصی و میان قریه و روستاها، آنان را به مشکل روبه‌رو ساخته است.
احمد الهام، باشنده پنجشیر گفت: «نظامیان در مکتب‌ها، قریه و قصبات استند و خواهش ما از طالبان همین است که نظامی‌ها را از این مناطق بکشد.»
نزدیک پنج ماه از شروع سال تعلیمی جدید می‌گذرد. طالبان نگذاشته اند که دختران به مکتب‌های متوسطه و عالی بروند.
طوبا لطفی ۲۸ ساله یکی از این فعالان جامعه مدنی پنجشیر گفت: “فعلاً وضعیتی که در پنجشیر جریان دارد وضعیت خیلی وحشتناک است و بیشتر از سایر ولایات مردم عام ولایت پنجشیر از جنگ روحاً و جسماً صدمه دیده اند و باز ماندن اطفال از مکتب و ضایع شدن وقت‌شان قابل نگرانی است.”
خانم طوبا در عین حال به این باور است که راه حل برای رسیدگی به این مشکل این خواهد بود که مردم دادخواهی کنند تا سایه حالت نظامی از مکاتب پنجشیر دور ساخته شود.
با این حال، یک فرمانده نظامی از نیروهای طالبان در پنجشیر می‌گوید که به هدف تامین امنیت، هم اکنون حدود ۷۰۰ پوسته نظامی در سراسر این ولایت ایجاد شده است.
این درحالی‌ست که آمر تعلیمات تخنیکی ریاست معارف پنجشیر در آغاز سال روان به رسانه‌ها گفته بود، هنوزهم در ۲۸ مکتب در سراسر این ولایت، نیروهای نظامی حضور دارند و دانش‌آموزان نمی‌توانند در این مکتب‌ها، آموزش ببینند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*