خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / موسیقی و هنرهای سنتی افغانستان در خطر نابودی است

موسیقی و هنرهای سنتی افغانستان در خطر نابودی است

کابل/۲۴سرطان/فرهنگستان
نمایندگی افغانستان در جنوا در بیانیه‌ای نشست سازمان جهانی مالکیت فکری گفته است که فرهنگ غنی، موسیقی و هنرهای سنتی این کشور زیر حاکمیت طالبان در خطر نابودی است.
این نمایندگی خواستار راه‌حلی برای حفظ میراث‌های فرهنگی و فولکور افغانستان با کمک هنرمندان و موسیقی‌دان‌های این کشور در تبعید شده است.
طالبان آوازخوانی و شنیدن موسیقی را حرام می‌دانند. پس از حاکمیت این گروه، هنرمندان افغانستان را ترک کرده یا این که از هنر دست کشیده‌اند.
نمایندگی افغانستان در جنوا در بیانیه‌ی خود همچنین گفته است که با خروج افراد تحصیل‌کرده پس از حاکمیت طالبان موسسات با کمبود کارکنان تحصیل کرده و مجرب مواجه شده‌اند.

به گفته‌ی این نمایندگی، این وضعیت با ممنوعیت آموزش مدرن توسط طالبان و همچنین محرومیت زنان و دختران از تحصیل و کار تشدید می‌شود.

نمایندگی افغانستان در جنوا از سازمان جهانی مالکیت فکری خواسته است که مشارکت خود را برای جوانان و زنان افزایش دهد تا افغانستان بتواند از استعدادها و خلاقیت‌های جوانان و زنان در پیشبرد رشد اجتماعی و اقتصادی خود استفاده کند.

به گفته‌ی این نمایندگی، با وجود محدودیت‌های طالبان بر آموزش، جامعه بین‌المللی و سازمان ملل می‌توانند با کمک فن‌آوری‌های معاصر و نوآوری، به موضوع آموزش و ظرفیت‌سازی جوانان و زنان در افغانستان رسیدگی کنند.
پیش از این در یک نظرسنجی موسسه گالوپ مردمان افغانستان ناشادترین انسان‌های روی زمین شناخته شدند. افغان‌ها برعلاوه فقر و مشکلات اقتصادی، از ابتدایی‌ترین امکانات شادی مانند موسیقی و دیگر برنامه‌های سرگرمی نیز محروم هستند.
گفتنی‌است که طالبان آوازخوانی و شنیدن موسیقی را حرام اعلام کرد که سبب شد هنرمندان افغانستان را ترک کنند و یا هم از هنر موسیقی دست بکشند.
طالبان همچنان پس از دست‌یافتن به قدرت در آغاز مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و سپس در اواخر در سال گذشته تحصیل دختران در دانشگاه‌ها نیز تعلیق کردند.
طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*