خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / منع فعالیت‌های آموزشی موسسات بین‌المللی در افغانستان

منع فعالیت‌های آموزشی موسسات بین‌المللی در افغانستان

کابل/۱۹جوزا/فرهنگستان
سخنگوی سازمان ملل متحد گفت منع فعالیت آموزشی موسسات بین‌المللی برای مردم افغانستان به‌ویژه زنان زیان‌بار است.
پس از نشر گزارش‌ها در مورد منع فعالیت آموزشی موسسات بین‌المللی در شماری از ولایات، استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است این تصمیم می‌تواند برای مردم افغانستان به‌ویژه زنان زیان‌بار باشد.
سخنگوی سازمان ملل متحد همچنان خاطرنشان کرد در این مورد با مقام‌های طالبان صحبت خواهد شد تا مشخص شود چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد، زیرا هیچ سند رسمی دال بر منع فعالیت آموزشی موسسات بین‌المللی در افغانستان وجود ندارد.
وی گفت اگر این اتفاق بیفتد، یک گام هولناک دیگر برای مردم افغانستان به‌ویژه زنان، دختران، جوانان و به طور کلی برای افغانستان خواهد بود.
دوجاریک بار دیگر خطاب به طالبان گفت هر فرد حق تحصیل دارد و این گروه باید دسترسی کودکان و بزرگسالان به آموزش را تضمین کند.
طالبان در ماه دسمبر سال گذشته زنان را به دلیل این‌که گویا حجاب اسلامی را در محیط کار رعایت نمی‌کنند، از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کردند. این ممنوعیت بعداَ به نهادهای مربوط به سازمان ملل در افغانستان نیز گسترش یافت و زنان افغان از کار در این ادارات نیز منع شدند.
حالا صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) از گزارش‌ها در مورد این تصمیم طالبان که سازمان‌های بین‌المللی فعالیت‌های آموزشی را به سازمان‌های محلی افغانستان واگذار کنند، ابراز نگرانی کرده است.
براساس یک پیامی صوتی واتساپ که ظاهراً از سوی یک مقام ارشد وزارت معارف طالبان در کابل فرستاده شده، به همه سازمان‌های بین المللی یک ماه مهلت داده شده است تا فعالیت‌های آموزشی شان را به نهادهای محلی بسپارند.
در اعلامیه خبری یونیسف آمده است: «یونیسف به عنوان یک سازمان پیشرو آموزشی در افغانستان، به شدت نگران این گزارش‌هاست که اگر سازمان‌های بین‌المللی در زمینه آموزش اجازه فعالیت نداشته باشند و واگذاری این فعالیت‌ها به نهادهای غیردولتی محلی بدون ارزیابی جامع و ظرفیت‌سازی صورت بگیرد، ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار کودک، از جمله بیش از ۳۰۰ هزار دختر، در ظرف یک ماه از آموزش با کیفیت محروم شوند.»
صندوق حمایت از کودکان ملل متحد تصریح کرده است که “یونیسف در تلاش درک بهتر این دستورالعمل گزارش شده است و می‌خواهد بداند که این تصمیم برای برنامه سراسری که فرصت‌های آموزش را برای کودکان در برخی از دورافتاده‌ترین مناطق و روستاهای افغانستان فراهم می‌کند، به چه معنی خواهد بود.”
در حال حاضر حدود ۱۷ هزار آموزگار به شمول ۵۰۰۰ زن در بخش آموزش و پرورش با یونیسف در افغانستان کار می‌کنند.
مسئولان این اداره ملل متحد سعی می‌کنند که برای دریافت معلومات بیشتر با وزارت معارف طالبان در کابل ملاقات کنند.
منابع امدادی گفته اند که مقام‌های طالبان در برخی از ولایت دستور داده اند که تمامی فعالیت‌های آموزشی تحت رهبری موسسات خارجی به گونه فوری به حالت تعلیق درآیند، زیرا گزارش شده است که مقام‌ها به ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان گفته اند که خارجی‌ها در حال ایجاد وزارت معارف خود هستند و کار خود را با طالبان هم‌آهنگ نمی‌کنند.
این درحالی‌است که طالبان در ماه اپریل نهادهای آموزشی و انستیتوت‌های زیر حمایت سازمان‌های غیردولتی در جنوب افغانستان را تا اطلاع ثانوی مسدود کردند. این مراکز بیشتر برای دخترانی بودند که از آموزش بالاتر از صنف ششم منع شده بودند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*