خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / مردم هرات کنار جنازه عزیزان‌شان شب را در فضای باز سپری کردند

مردم هرات کنار جنازه عزیزان‌شان شب را در فضای باز سپری کردند

کابل/۱۶میزان/فرهنگستان
بسیاری از باشندگان ولسوالی زنده‌ جان هرات، دیشب را در نبود سرپناه در فضای باز سپری کردند.

باشندگان ولسوالی زنده جان هرات می‌گویند که خانه‌های آنان به ویرانه مبدل گشته و تمامی دار و ندارشان را از دست داده‌اند.

در ولسوالی زنده جان هرات از آنجا که بسیاری از خانه‌ها به ویرانه مبدل شده‌اند، مردم جایی برای گذران شب نداشتند و از روی ناگزیری شب را کنار جنازه قربانیان در فضای باز گذراندند.

برخی از باشندگان شهر هرات نیز از هراس زمین لرزه شب را در پارک‌ها و در فضای باز سپری کردند.

این باشندگان شهر هرات می‌گویند که هر لحظه در هراس از تکرار زمین لرزه به سر می‌برند و زندگی در این شهر به حالت عادی برنگشته است.

علی احمد، باشنده هرات می‌گوید: «مردم زیاد ترسیدند، همه از خانه‌ها بیرون شدند و صبح برگشتند. خانه‌هایشان مشکلات دارد و هنوز هم بعضی شان بیرون از خانه‌هایشان هستند.»

عبدالستار دیگر باشنده هرات گفت: «تا شام چهار مرتبه زلزله شد، مردم همه بیرون شده بو‌دند در سرک‌ها، فرار می‌کردند که دیوار یا خانه‌ها چپه شود، تا نماز شام که ما رفتیم به یک باغچه حدود چهار پنج هزار نفر به همانجا بعضی چادر زده بودند، بعضی روی زمین، خلاصه نشستیم تا ساعت‌های از نیمه شب ما میان گرد و خاک و و پریشانی گرفتار بودیم.»

اما این شب بیشتر از همه برای باشندگان ولسوالی زنده جان در نبود سرپناه و از دست دادن عزیزان شان، سخت گذشت.

نفس گل مادری است که از ولسوالی زنده جان به هرات آمده و تمام اعضای خانواده‌اش را از دست داده است، او حتا توان گپ زدن را هم ندارد.

نفس گل باشنده ولسوالی زنده‌ جان ولایت هرات می‌گوید: «سه خانواده ما از بین رفت، کشته شد، برادر، برادر زاده، پدر، برادر همه کشته شدند، خانه‌ی ما خراب شد.»

هرات و هراتیان شب و روزهای دشواری را سپری می‌کنند؛ خواست آنان این است که جامعه جهانی و نهادهای مددرسان هرچه زودتر به کمک آنان بشتابند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*