خانه / خانواده / زنان / محبوبه سراج نامزد جایزه‌ی صلح نوبل در فهرست نهایی قرار گرفت

محبوبه سراج نامزد جایزه‌ی صلح نوبل در فهرست نهایی قرار گرفت

کابل/۷میزان/فرهنگستان
محبوبه سراج و نرگس محمدی از فعالان حقوق زن در کشورهای افغانستان و ایران به صورت مشترک به عنوان نامزد جایزه‌ی نوبل صلح سال ۲۰۲۳ در فهرست نهایی انستیتوت تحقیقات صلح اسلو، قرار گرفتند.

انستیتوت تحقیقات صلح اسلو امروز(جمعه، ۷میزان) فهرست نهایی نامزدان جایزه‌ی نوبل صلح سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است.

در فهرستی که از سوی این نهاد منتشر شده، محبوبه سراج و نرگس محمدی از فعالان حقوق زن در کشورهای افغانستان و ایران به صورت مشترک به عنوان نامزد جایزه‌ی نوبل صلح شارت لیست شده‌اند.

نرگس محمدی و محبوبه سراج، ویکتوریا تاولی-کورپوز و خوان کارلوس جینتیاچ، دیوان بین‌المللی دادگستری، کیوا موتون، شورای مشورتی وحدت ملی میانمار و گروه تحلیل داده‌های حقوق بشر در فهرست نهایی نامزدان جایزه‌ی نوبل صلح قرار دارند.

انستیتوت تحقیقات صلح اسلو در مورد خانم سراج نوشته است که محبوبه سراج روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان برجسته افغانستان است. او پس از ۲۶ سال تبعید، در سال ۲۰۰۳ به افغانستان بازگشت و اکنون در کابل مستقر است.

این نهاد گفته است: «او قهرمان سلامت کودکان، آموزش، مبارزه با فساد و توانمندسازی بازماندگان خشونت خانگی است. او همچنین موسس نهاد غیرانتفاعی زنان افغان و سازمان تحقیقات در زمینه صلح و همبستگی است و برای مشارکت زنان در جرگه صلح و شورای عالی صلح تلاش کرده است.»

این در حالی است که قبل از این شماری از زنان معترض و فعالان مدنی افغانستان، خانم سراج را به «لابی‌گیری» برای گروه طالبان متهم کرده بودند و در یک نامه‌ی سرگشاده به آدرس انستیتوت تحقیقات صلح اسلو، خواستار حذف نام خانم سراج از فهرست نامزدان جایزه‌ی نوبل صلح سال ۲۰۲۳ شده بودند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*