خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / طرح افغانستان در المپیاد اخترشناسی اول شد

طرح افغانستان در المپیاد اخترشناسی اول شد

کابل/۵سنبله/فرهنگستان
طرح انجمن خصوصی نجومی کیهانه که به نمایندگی از افغانستان در شانزدهمین المپیاد بین‌المللی اخترشناسی و اخترفزیک (lOAA) در پولند شرکت کرده بود، توانست از میان ۵۳ کشور جهان، مقام اول را به دست آورد.
این انجمن در پیامی در صفحه‌ی فیس‌بوک نوشته است: «خوشحالیم که اعلام کنیم که در این المپیاد طرح گروه المپیاد افغانستان، برنده‌ی [مقام] اول شد.»
به‌گفته‌ی انجمن کیهانه، طرح افغانستان از میان ۵۳ کشور بیشترین رأی را از آن خود کرده است. این انجمن اما در مورد طرح خود توضیحات بیشتر ارایه نکرده است.
این انجمن افزوده است: «کسب مدال در المپیاد نجوم و اخترفزیک، کار یک‌سال و دوسال نخواهد بود و ساده و راحت نیست. می‌بایست سال‌های زیادی با برنامه‌‌ریزی درست و منسجم و انگیزه‌ی بیشتر از گذشته پیوسته تلاش کرد که در ادامه‌ی این مسیر، مطمئن هستیم که در سال‌های آینده نتیجه‌ی دل‌خواه را خواهیم گرفت.»
با این حال، انجمن کیهانه همچنین می‌گوید که اعضای تیم المپیاد افغانستان به‌خاطر عدم دریافت ویزا از سوی کشور پولند، نتوانستند در آزمون IOAA شرکت کنند.
به‌گفته‌ی کیهانه، تنها آمنه کریمیان، یکی از رهبران این انجمن از افغانستان در المپیاد اخترشناسی و اخترفزیک نمایندگی کرده است.
این انجمن دلیل عدم صدور ویزا برای اعضای تیم المپیاد افغانستان را «ملاحظات مسائل سیاسی‌» عنوان کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*