خانه / خبرها / شفاخانه‌ی صد بستر دشت‌برچی دوباره فعال شد

شفاخانه‌ی صد بستر دشت‌برچی دوباره فعال شد

شفاخانه‌ی صد بستر دشت‌برچی دوباره فعال شد

کابل/۱۱سرطان فرهنگستان
شفاخانه‌ی صد بستر دشت‌برچی کابل که چندی پیش مورد حمله‌ی تروریستی قرار گرفته و از فعالیت بازمانده بود، دوباره بازسازی شده و ارائه فعالیت های آن از سرگرفته می‌شود.
احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه، در نشست خبری شفاخانه‌ی صدبستر دشت برچی گفت که این شفاخانه سر روز (چهارشنبه،۱۱سرطان) فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرد.
سازمان پزشکان  بدون مرز یک ماه پس از حمله بیست‌وسوم ثور که در آن  ۱۶ مادر، یک قابله، دو کودک هفت و هشت ساله و شش نفر دیگر کشته شده‌اند، فعالیت خود را در شفاخه صدبستر دشت برچی متوقف کرد. این سازمان گفته بود که با گذشت حدود یک ماه از این حمله، عاملان آن شناسایی نشده‌اند. مسوولیت حمله مرگ‌بار بر شفاخانه صدبستر دشت برچی را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

سازمان پزشکان بدون مرز در شفاخانه‌ی صدبستر دشت برچی مستقر بودند و در کنار سایر خدمات صحی، خدمات زایمان را ارائه می‌کردند.
احمدجواد عثمانی از فعالیت پزشکان بدون مرز در شفاخانه‌ی دشت برچی قدردانی کرد و گفت که نگرانی‌های پزشکان بدون مرز را با نهادهای امنیتی در میان‌ گذاشته و آن‌ها را تشویق کرده که به فعالیت خود ادامه دهند. عثمانی افزود که سازمان پزشکان  بدون مرز هنوزهم با شفاخانه‌ی صد بستر همکاری می‌کند، اما بنا بر تصمیم دفتر مرکزی‌اش خدمات صحی ارائه نمی‌کند و معاش کارمندان شفاخانه را نمی‌پردازد.
سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که بازسازی این شفاخانه نیز به کمک پزشکان بدون مرز صورت گرفته است که در کنار آن‌ها ۴۰ پزشک و کارمند دیگر که در سایر شفاخانه‌ها کار می‌کردند، در شفاخانه‌ی صد بستر دشت برچی توظیف شده‌ و برای بیماران ارائه خدمت می‌کنند
سازمان داکتران بدون مرز در نوامبر سال ۲۰۱۴ در شفاخانه دشت برچی فعالیتش را آغاز کرد و خدمات رایگان شبانه‌روزی را برای مادران و نوزادان فراهم می‌کرد.
این سازمان، زایشگاه ۱۰۰ بستر دشت برچی را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایش در سراسر جهان خوانده و گفته است که در سال گذشته میلادی حدود ۱۶ هزار نوزاد در این شفاخانه به دنیا آمده‌اند.

این درحالی‌است که در شش ماه گذشته حدود ۲۰ حمله تروریستی بر مراکز صحی صورت گرفته است و بر اساس اعلام این نهاد، تاکنون بیش از ۷۰ کارمند سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان کشته شده‌است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*