خانه / خبرها / دریچه ویژه / شاخص جهانی برابری جنسیتی؛ افغانستان برای سومین سال پی‌هم در قعر جدول قرار گرفت

شاخص جهانی برابری جنسیتی؛ افغانستان برای سومین سال پی‌هم در قعر جدول قرار گرفت

کابل/۳۱جوزا/فرهنگستان
گزارش تازه شاخص جهانی شکاف جنسیتی نشان می‌دهد که افغانستان در کنار ایران و پاکستان از نظر پیشرفت در زمینه برابری جنسیتی و اشتراک زنان در بخش‌های مختلف جامعه بعد از کشور چاد کم‌ترین امتیاز را به‌دست آورده‌ است.
شاخص جهانی شکاف جنسیتی، روز (چهارشنبه، ۳۱ جوزا)، با نشر گزارش خود از چگونه‌گی پیشرفت زنان در جامعه گفته است که جنوب آسیا به ۶۳.۴ درصد برابری جنسیتی دومین امتیاز پایین در بین هشت منطقه در سطح جهان را به‌دست آورده است.
شاخص جهانی شکاف جنسیتی سالانه وضعیت فعلی و تکامل برابری جنسیتی را در چهار بعد کلیدی مشارکت و فرصت‌های اقتصادی، پیشرفت تحصیلی، صحت و بقا و توانمندسازی سیاسی معیار قرار می‌دهد.
براساس این گزارش، به‌رغم عدم برابری جنسیتی در کشورهای جنوب آسیا، به‌دلیل افزایش جمیعت در هند، بنگله‌دیش و پاکستان، ۱٫۱ درصد امتیاز این کشورها در زمینه برابری جنسیتی افزایش یافته است.
در گزارش آمده است: «زنان در صنایعی مانند خدمات مصرف‌کننده، خرده‌فروشی و آموزش، نسبتاً بهتر عمل می‌کنند. ساخت‌وساز، خدمات‌ مالی، املاک و مستغلات، سخت‌ترین شرایط را برای رهبران زن فراهم کرده است. در هشت سال گذشته، نسبت زنانی که در پست‌های رهبری استخدام شده‌اند به‌طور پیوسته سالانه حدود ۱ درصد در سطح جهان افزایش یافته است.»
براساس این گزارش، رشد برابری جنسیتی در کشورهای جنوب آسیا از سال ۲۰۰۶ میلادی تا اکنون، ۱.۱ درصد افزایش یافته است که به‌باور مجمع جهانی اقتصاد، می‌تواند به افزایش امتیاز کشورهای پرجمعیتی چون هند، پاکستان و بنگلادیش ربط داشته باشد.
براساس این گزارش، کشورهای بنگلادیش، بوتان و سریلانکا بهترین کشورها از لحاظ برابر جنسیتی در منطقه‌ی جنوب آسیا هستند و کشورهای پاکستان، ایران و افغانستان به ترتیب بدترین کشورها از لحاظ برابر جنسیتی در این منطقه هستند.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش شاخص جهانی شکاف جنسیتی گفته است که با سرعت فعلی، ۱۴۹ سال طول خواهد کشید که برابری جنسیتی در منطقه‌ی جنوب آسیا بدست آید.
مجمع جهانی اقتصاد از سال ۲۰۰۶ میلادی، همه‌ساله گزارش شاخص شکاف جنسیتی در جهان را منتشر می‌کند و وضعیت کشورها را از لحاظ دست‌یافتن به برابری جنسیتی بررسی می‌کند.
افغانستان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی نیز در قعر جدول شاخص جهانی شکاف جنسیتی قرار گرفته بود و بدترین کشور جهان از لحاظ برابری جنسیتی شناخته شده بود.
گروه طالبان پس از تسلط دوباره بر کشور در آگست ۲۰۲۱ میلادی، دستورات و فرامین زیادی را صادر کرده است که دسترسی زنان به حقوق و آزادی‌های‌شان را محدود کرده و برابری جنسیتی در جامعه از بین رفته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*