خانه / خبرها / دریچه ویژه / سقوط افغانستان در کام یک فاجعه‌ی تمام عیار حقوق‌بشری

سقوط افغانستان در کام یک فاجعه‌ی تمام عیار حقوق‌بشری

کابل/۲۰قوس/فرهنگستان
کمیته‌ی مدافعین حقوق‌بشر می‌گوید که افغانستان از لحاظ حقوق‌بشری، پیش چشمان دولت‌ها، نهادها و ساختارهای بین‌المللی حقوق ‌شری، در کام یک فاجعه تمام عیار حقوق بشری سقوط کرده است.
کمیته‌ی مدافعین حقوق‌بشر، روز گذشته (شنبه، ۱۹ قوس) در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، گفته‌است که افغانستان در وضعیت اسف‌ناک و فاجعه‌بار حقوق‌بشری قرار دارد.
این کمیته افزوده که یک‌ونیم سال است که افغانستان از منظر حقوق‌بشری، پیش چشمان دولت‌های قدرت‌مند، نهادها و ساختارهای بین‌المللی نظاره‌گر حقوق‌بشری، در کام یک فاجعه‌ی تمام عیار حقوق‌بشری سقوط کرده است.
در اعلامیه آمده است: «محرومیت زنان از کار و تحصیل، فعالیت‌های فرهنگی، مشارکت سیاسی و کلیه حقوق مدنی ــ سیاسی، کشتار، جنایت و سرکوب هر نوع حرکت‌های مدنی، انحلال سیستم قضایی و لغو قانون اساسی و سایر قوانین شکلی و متنی، وضعیت حاکم اقتصادی، اجتماعی و فاجعه‌ی بشری و در نهایت تطبیق مجازات خودسرانه و غیرانسانی به‌صورت علنی، از مواردی است که همین اکنون تحت حاکمیت گروه طالبان اجرا می‌شود.»
کمیته‌ی مدافعین حقوق بشر از سازمان ملل، نهادهای بین‌المللی و کشورهای دخیل در قضایای افغانستان می‌خواهد که مکلفیت‌های خود را در جلوگیری از نقض صریح حقوق اساسی، حقوق بشری، تهدید، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه و خلاف قوانین شرعی و بشری، محاکمات صحرایی و حذف تدریجی و کامل زنان از تمام عرصه‌ها ادا نموده و این اصول را خط سرخ در هر نوع رفتار و تعامل با طالبان قرار دهند.
این کمیته تاکید کرده که به‌صورت فوری زیر نظر سازمان ملل متحد و با همکاری سازمان صلیب سرخ برای رسیدگی به وضعیت زندانیان و بازداشت شدگان غیرقانونی از یک سو، منع شکنجه و اعدام‌های صحرایی در زندان‌های دولتی و شخصی از سوی دیگر، کمیسیون پیگیری بین‌المللی ایجاد شود.
این کمیته افزوده که این کمیسیون با هیات تحقیق محکمه بین‌المللی جزا برای پیگیری قضایای جنایت علیه بشریت به‌شمول موارد جرایم جنگی و نسل‌ کشی‌ها همکاری کند.
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل و دفتر نمایند‌گی سیاسی سازمان ملل متحد نیز بر رعایت حقوق‌بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران افغانستان تاکید کرده است.
همه ساله از تاریخ دهم دسامبر در اکثر کشورها به نام روز جهانی حقوق بشر تجلیل می‌شود.
افغانستان نیز در میان ۴۸ کشور اصلی است که در دهم دسامبر ۱۹۴۸ اعلامیه حقوق بشر را امضا کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*