خانه / خانواده / زنان / سختگیری‌های جدید بر پوشش زنان در افغانستان
KABUL, AFGHANISTAN - NOVEMBER 23: An Afghan woman tries to keep warm while waiting in line at a CARE food distribution aimed at widows November 23, 2009 in Kabul, Afghanistan. The CARE monthly food rations for the needy gives the women 50 kilograms of wheat, three liters of cooking oil, one kilogram of salt and beans. (Photo by Paula Bronstein /Getty Images)

سختگیری‌های جدید بر پوشش زنان در افغانستان

در یک هفته گذشته و به ویژه در کابل، درباره برخورد‌های شدید اعضای طالبان با زنانی که حجاب موردنظر این گروه را ندارند، گزارش‌‌های متعددی به دست رسانه‌ها رسیده‌ است. یک منبع مطلع در کابل هم به ایندیپندنت فارسی گفت که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دور جدید کنترل پوشش زنان را آغاز کرده و به اعضای طالبان دستور داده است زنانی را که حجاب را به شیوه طالبانی رعایت نکنند، بازداشت و زندانی کنند.

یک منبع مطلع با ارسال عکس به ایندیپندنت فارسی گفت که اعضای گروه طالبان، روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ شماری از دختران جوان در بازار منطقه دشت برچی کابل را به بهانه نداشتن حجاب کامل یا داشتن تلفن همراه بازداشت کردند و با خود بردند.

یک شاهد عینی در کابل هم به شرط فاش نشدن هویتش، به ایندیپندنت فارسی گفت که اعضای طالبان روز دوشنبه در منطقه پروژه تایمنی کابل هم دو دختر جوان را به دلیل نداشتن پوشش بلند و سیاه‌رنگ، سوار خودرو کرده و با خود برده‌اند. این منبع افزود: «هر دو دختر در همسایگی ما زندگی می‌کردند و هنوز از سرنوشتشان اطلاعی نیست.»

در همین حال، شماری از زنان در غرب کابل نیز تایید کردند که طالبان اخیرا بازداشت زنان و حتی پسران جوان را به دلیل آنچه از نظر طالبان «پوشش غیراسلامی» خوانده می‌شود، آغاز کرده‌اند. یک منبع دیگر در دشت برچی در غرب کابل هم به ایندیپندنت فارسی گفت که محتسبان وزارت امر به معروف طالبان روز دوشنبه ۱۱ دی‌ (اول ژانویه)، شماری از دختران را به بهانه نداشتن حجاب مناسب از مغازه‌ها و پاساژها بازداشت کردند و با خود بردند.

این گزارش‌ها در حالی دست‌به‌دست می‌شوند که خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ در یک سخنرانی در جمع روحانیون طالبان، خطاب به بازرگانان افغان گفت که از وارد کردن لباس‌های زنانه که نازک یا چسبان باشند، جدا خودداری کنند. او تاکید کرد: «تاجران باید لباس‌هایی را وارد کنند که زنان را محجوب و مستور نگه‌ دارد.»

در همین حال، یک منبع دیگر با ارسال یک پیام صوتی منستب به یکی از کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت که وزیر امر به معروف طالبان به‌تازگی سختگیری‌ها بر پوشش زنان را افزایش داده است. در این پیام صوتی که گفته می‌شود صدای یکی از اعضای این وزارتخانه است، به مدیران آموزشگاه‌ها هشدار داده می‌شود که اگر مراقب پوشش دختران دانش‌آموز در آموزشگاهشان نباشند، برای دختران و آموزشگاه عواقب خطرناکی خواهد داشت.

او می‌گوید: «وزیر امر به معروف و نهی از منکر به حوزه‌های پلیس دستور داده است که زنان و دختران بدحجاب را بازداشت کنند و به حوزه ببرند تا پس از مراجعه خانواده و ارائه تضمین، آزاد یا روانه زندان شوند.»

آنچه در روزها اخیر به صورت عملی و علنی در رفتارهای طالبان با زنان در داخل افغانستان به‌ویژه کابل مشاهده می‌شود، اخبار این منابع را تایید می‌کند.

وزارت امر به معروف طالبان اخیرا برای زنانی که در مراکز بهداشتی و درمانی کار می‌کنند هم دستورالعمل جدیدی صادر کرده و ارسال نامه‌ای به ۹۵ مرکز بهداشتی و درمانی در کابل، به پزشکان و کارمندان زن دستور داده که هنگام کار پوشش موردتایید طالبان یعنی لباس بلند و گشاد سیاه‌رنگ و روبند داشته باشند وگرنه اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت.

محدودیت در انتخاب لباس و پوشش زنان در افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان اتفاق جدیدی نیست اما وزارت امر به معروف این گروه هرازچندگاهی این محدودیت‌ها را به اشکال مختلف افزایش می‌دهد و فشار را بر زنان تشدید می‌کند. دلیل آن نیز مقاومت زنان و دختران جوان در برابر دستورهای طالبان است.

زنان و دختران در دو سال گذشته با برپایی تظاهرات، گردهمایی‌های خانگی، حضور در شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای ادامه پوشش به میل خود و مانند گذشته، مقابل این دستورهای سرکوبگرانه مقاومت کرده‌اند. هنوز شماری از زنان با وجود ممنوعیت‌های طالبان، در کابل با خودروهای شخصی رانندگی می‌کنند، به رستوران‌ می‌روند و پوشش موردعلاقه‌شان را دارند. البته همه این تلاش‌ها با خطرات بزرگی همراه است، زیرا اگر این زنان به دست نیروهای طالبان به‌ویژه نیروهای اداره استخبارات یا وزارت امر به معروف بیفتند، سرنوشت هولناکی در انتظارشان خواهد بود.

نیلوفر لنگر 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*