خانه / خانواده / زنان / زنان معترض: طالبان با حذف زنان جامعۀ ما را به قهقرا می‌برند

زنان معترض: طالبان با حذف زنان جامعۀ ما را به قهقرا می‌برند

کابل/۱۸سرطان/فرهنگستان
جنبش اعتراضی “اتحاد وهمبستگی زنان” در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور ایالات متحده، مبنی بر کمک در سرکوب القاعده در افغانستان گفتند که طالبان با حذف زنان افغانستان را به قهقرا سوق می‌دهند.
این جنبش اعتراضی با راه‌اندازی همایشی در یک مکان سربسته در کابل، شعارهای چون؛ “زنان خانه‌نشین، کینه‌های آتشین”، “ما در مقابل شما می‌ایستیم، شرایط تان را نمی‌پذیریم”، “به رسمیت شناختن طالبان، ضایع کردن حق زنان”، “ما می‌میریم، ما می‌جنگیم، اما طالبان را نمی‌پذیریم” را سر دادند.
این زنان معترض همچنان با بلندکردن تابلوهایی مدعی شدند که حمایت مالی امریکا از طالبان، منجر به تقویت تروریستان می‌شود و امریکا منحیث کشور بانی حقوق بشر به جای حمایت از طالبان، زنان محروم‌شدۀ افغانستان را حمایت کنند.
زنان معترض گفت: “ما کسب علم و دانش را همسان با کشورهای اسلامی دنیا می‌خواهیم، نه نصاب مدرسه‌ای طالبان، طالبان تروریست، دشمنان علم و دانش”.
به گفتۀ آنان، طالبان با خانه‌نشین کردن زنان، کینه‌های آنان را شعله‌ور ساخته که این امر باعث قدرتمند شدن اعتراضات علیه طالبان خواهد شد.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران این کشور وضع کردند. ممنوعیت کار زنان افغان با دفاتر سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیردولتی و نهادهای دپلوماتیک، منع آموزش در مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی، ممانعت رفتن دختران و زنان افغان به پارک‌های عمومی، ورزشگاه‌ها و حمام بخشی از این محدودیت‌ها است.

در آخرین مورد نیز طالبان به زنان آرایشگر یک ماه فرصت داده است تا فعالیت آرایشگاه‌های شان را به دلیل آنچه موارد “خلاف شریعت و اسراف” گفته اند، خاتمه دهند.
گرچه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار لغو این محدودیت‌های طالبان شده اند، اما تا اکنون حکومت این گروه نه تنها از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه ادعا نیز کرده است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.
گفتنی است طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع کرد. محدودیت‌هایی که واکنش‌های گسترده داخلی و بین المللی را در پی داشته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*