خانه / خبرها / دریچه ویژه / زمستان دشوار زیر پرچم سفید؛ فقر شدید مردم و گرانی مواد سوخت

زمستان دشوار زیر پرچم سفید؛ فقر شدید مردم و گرانی مواد سوخت

کابل/۱۵عقرب/فرهنگستان
همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و زمستان، نگرانی‌های مردم افغانستان برای تهیه مواد سوخت و گرم کردن خانه‌های شان افزایش می‌یابد.
امسال اما به دلیل بحران اقتصادی و ناتوانی گروه طالبان در مدیریت این بحران، نگرانی مردم بیش از هر زمان دیگر است.
افغانستان به دلیل اقلیم خشک، دارای زمستان سرد است و در بسیاری از مناطق آن، هوا از اوایل خزان و پیش از فرا رسیدن فصل زمستان، رو به سرد شدن می‌گذارد.
نهادهای بین المللی تاکنون بارها از رسیدن فصل زمستان سخت در افغانستان هشدار داده‌اند و از کشورهای جهان خواسته‌اند که کمک‌های شان را به موقع به افراد آسیب پذیر برسانند.
با توجه به این‌که هزاران خانواده در بخش‌های مختلف کشور توسط گروه طالبان کوچ اجباری داده شده‌اند، نگرانی در مورد وضعیت آنها و کودکان شان در فصل سرما، هر روز افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، با توجه به وضعیت جاری افغانستان، نگرانی‌ها در مورد وضعیت زندگی مردم در فصل زمستان به دلیل عمده فقر و گرانی مواد سوخت، افزایش یافته است.

فقر شدید مردم
از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، فقر و بیکاری در این کشور هر روز رو به افزایش بوده است و بسیاری از ‌خانواده‌ها اکنون توان برآورده کردن نیازمندی‌های روز مره شان را ندارند.
دفتر هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) چندی قبل اعلام کرد که ۷۹ درصد از مردم افغانستان در زمستان پیش رو توانایی خرید مواد سوخت و گرم کردن خانه‌های شان را ندارند.
این نهاد همچنین هشدار داده بود که ۵۶ درصد از خانواده‌ها در افغانستان توان خرید لباس گرم زمستانی برای فرزندان شان را ندارند.
سازمان ملل متحد پیشتر نیز اعلام کرده بود که گراف فقر در افغانستان ۹۷ درصد افزایش یافته است و ۹۰ درصد از مردم غذای کافی برای خوردن ندارند.
آمارهای سازمان ملل از افزایش وحشتناک فقر در زیر سلطه گروه طالبان خبر می‌دهد، اما این گروه هیچ برنامه‌ای برای کاهش مشکلات مردم ندارد و تمام امید مردم به کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان است؛ کمک‌های تاکنون با مشکلات فراوان همراه بوده است و بسیاری از افراد نیازمند و مستحق به آن دسترسی نداشته‌اند.
رکود بازار کار و اخراج دسته جمعی شماری از کارمندان غیر پشتون از نهادهای دولتی توسط گروه طالبان، میزان فقر را در افغانستان بیشتر افزایش داده است و بر مشکلات خانواده‌ها و مردم افغانستان افزوده است.

گرانی مواد سوخت
بحران اقتصادی افغانستان در پی تسلط گروه طالبان، باعث شده است که قیمت تمام اجناس و کالاها در بازارهای افغانستان چندین برابر افزایش پیدا کند.
اما افزایش قیمت مواد سوخت، به صورت مستقیم با سیاست‌های اقتصادی و تجارتی گروه طالبان در ارتباط است و مسئولیت مستقیم آن به این گروه بر می‌گردد.
گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، صادرات ذغال سنگ افغانستان به پاکستان را با بهای بسیار ارزان، آغاز کردند و اکنون روزانه هزاران تن ذغال سنگ از افغانستان به پاکستان صادر می‌شود.
صادارات هزاران تن ذغال سنگ به صورت روزانه به پاکستان، باعث شده است که قیمت آن در بازارهای افغانستان به شدت افزایش پیدا کند و بسیاری از شهروندان افغانستان توان خرید آن را از دست بدهند.
در حال حاضر یک سیر ذغال سنگ (هفت کیلوگرام) در بازارهای کابل پایتخت افغانستان به قیمت ۱۰۰ افغانی به فروش می‌رسد، در حالی که سال گذشته در سردترین روزهای زمستان قیمت یک سیر ذغال سنگ ۸۷ افغانی بود.
گروه طالبان اخیرا نرخ یک تُن ذغال را ۹ هزار افغانی اعلام کرده‌اند، اما آنها قادر نیستند که این قیمت را در بازارها تطبیق کنند و اکنون یک تن ذغال سنگ با کیفیت مناسب در بازارهای کابل، به بیش ۱۴ هزار افغانی به فروش می‌رسد.
با توجه به فقر شدید و گرانی مواد سوخت و ناتوانی گروه طالبان در کمک رسانی به مردم، زمستان پیش رو برای مردم افغانستان، یکی از سخت ترین زمستان‌ها خواهد بود.
اگر کشورهای جهان و نهادهای بین المللی به بحران بشری کنونی در افغانستان توجه نکنند، در زمستان سیاه سال جاری و در زیر پرچم سفید و سلطه ظالمانه طالبان، یک فاجعه بشری به تمام معنا در افغانستان رخ خواهد داد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*