خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / روز جهانی سوادآموزی و ادامه محدودیت‌های آموزشی در افغانستان

روز جهانی سوادآموزی و ادامه محدودیت‌های آموزشی در افغانستان

کابل/۱۷سنبله/فرهنگستان
هشتم سپتمبر  برابر است با روز جهانی سوادآموزی، دختران محروم از آموزش از حکومت سرپرست طالبان خواسته‌اند تا دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران در کشور باز کند.
دختران بالاتر از صنف ششم در کشور نزدیک به ۷۲۰ روز است که از رفتن به مکتب محروم هستند.
زرمینا، دانش آموز در جوزجان گفت: «ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که دروازه مکتب‌ها را به روی دختران باز کند و حقی که داریم، برای ما داده شود.»
مهریه، دانش‌جو در مزارشریف گفت: «ام‌روز روز جهانی سوادآموزی است و ما شاهد این هستیم که نزدیک به دو سال است که دخترخانم‌ها نتوانستد به درس و تحصیل خود ادامه بدهند.»
در نظام گذشته در ادارات دولتی و اکثر بخش‌های افغانستان کورس‌های سوادآموزی برای کودکان بازمانده از مکتب ایجاد شده بود و در برخی جاها برای کورس‌های خاصی برای زنان برگزار می‌شد. این کورس‌ها در چارچوب معینیت سوادآموزی وزارت معارف فعالیت داشتند.
یک منبع در وزارت معارف طالبان که نخواست نامش گرفته شود، به رسانه‌‌ها گفته است که با تسلط طالبان بر افغانستان این معنیت به یک ریاست کوچک تبدیل شده و به یکی از نهاد‌‌های دیگر اداره طالبان مدغم شده است.
این منبع افزود که فعالیت اکثر کورس‌های سواد آموزی در این کشور متوقف شده است: «معنیت سواد آموزی کوچک شده و فعالیت وسیع ندارد. فعلا کورس‌های سوادآموزی در حالت رکود اند و به گونه انگشت شمار وجود دارند.»
شماری از عالمان دین و شهروندان نیز فراگیری آموزش و فراهم کردن زمینه آموزش به دختران را به سود کشور می‌دانند.
فیاضی، عالم‌دین گفت: «ايجاب می‌کند که مسوولین و گردانندگان ام‌روز کشور نه تنها راهی قشر عظیمی از جامعه را به مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها نبندند، بلکه محیط بیشتر علمی و دانشگاهی را در اختیار جامعه زن افغانستان قرار بدهند.»
رحیم الله، باشنده کابل گفت: «از حکومت تقاضایم منحیث یک پدر همین است که  زمینه آموزش را برای دختران این سرزمین فراهم بسازند.»
روز جهانی سوادآموزی در سال ۱۹۶۷ میلادی از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد. امسال پاریس میزبان مراسم روز جهانی سوادآموزی است که در این مراسم به شماری از کسانی که در این بخش تلاش کرده اند، جوایزی نیز اهدا می‌شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*