خانه / خانواده / جوانان / دیوارنگاری اعتراضی در برابر منع تحصیل دختران در بلخ

دیوارنگاری اعتراضی در برابر منع تحصیل دختران در بلخ

کابل/۱۳سنبله/فرهنگسنان
شماری از دانشجویان دانشگاه بلخ با دیوارنگاری به ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان اعتراض کرده‌اند‌.
دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان، شعار «یا همه یا هیچ‌کس» را بر دیوارهای اطراف «روضه مبارک» نوشته‌اند.
این دانشجویان می‌گویند که محروم‌‌کردن دختران از تحصیل برای آینده‌ی کشور یک فاجعه است.
آنان طالبان را به نقض حقوق انسانی و اسلامی دختران متهم می‌کنند و از این گروه می‌خواهند که دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بازگشایی کند.
دانشجویان پسر دانشگاه بلخ و شماری دیگر از دانشگاه‌های کشور پیش از این نیز به ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان اعتراض و با شعار «یا همه یا هیچ‌کس» از رفتن به صنف‌های درسی خودداری کرده بودند.
عزیز الرحمن یکی از باشندگان استان بلخ در مورد دیوارنگاری اعتراضی دانش‌جویان می‌‎گوید: «همه‌ی مردم از عمل‌کرد طالبان خسته شده و امیدهای شان را از دست داده اند. »
خیرالدین  دانش‎جوی دانش‎کده حقوق و علوم سیاسی دانش‌گاه بلخ گفت که شماری زیادی از دانش‎جویان در هما‌هنگی باهم دست به چنین اعتراض‌ها زده‌اند.
طالبان نزدیک به یک سال می‌شود که تحصیل دختران را در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ممنوع کرده‌اند.
به گفته آنان، محروم‌‌ کردن دختران از تحصیل فاجعه‌بار است و به اعتراضات‌شان تا زمانی ادامه خواهند داد که رهبری طالبان مموعیت تعلیم و تحصیل دختران را لغو کند.
گفته می‌شود دستور ممنوعیت تحصیل دختران از سوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان صادر شده و او تا اکنون حاضر به تجدید نظر در این مورد نشده است.
در دو سال گذشته طالبان بارها وعده بازگشایی دروازه مکاتب و دانشگاه‌ها را دادند، اما به این وعده عمل نکرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان ار کابل
سمیع صدیفی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*