خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / در گذشت عبدالاحمد خاکسار، هنرمند نامدار سینما و تیاتر افغانستان

در گذشت عبدالاحمد خاکسار، هنرمند نامدار سینما و تیاتر افغانستان

کابل/۳۰اسد/فرهنگستان
عبدالاحمد خاکسار، ممثل شناخته شدۀ تیاتر و سینمای افغانستان، شب‌گذشته (یکشنبه، ۲۹ اسد) در اثر بیماری چشم از جهان پوشید.
عبدالاحد خاکسار، پسر عبدالاحمد خاکسار گفت:”تقریباً یک هفته می‌شد که پاهایش درد داشت، دیگر صحتمند بود حرکت می‌کرد و می‌نشست.”
او گفت که پدرش یکشنبه شب در یکی از شفاخانه‌ها در کابل جان داد.
پیش از این عبدالاحمد خاکسار در صحبت با یک رسانۀ داخلی گفته بود، دیسک کمر دارد، پاهایش درد می‌کند و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است.
آقای خاکسار کار هنری‌اش را در سال ۱۳۵۲ خورشيدی در اداره تئاتر ولايت کندز در شمال افغانستان آغاز کرد.
او سپس در سال ۱۳۵۹ به کابل رفت و جز نمايشنامه‌ تلويزيونی، کار در عرصه های مختلف هنر نمايش را تجربه کرد و به شهرت رسيد.
اولین پارچه تمثیلی عبدالاحمد خاکسار در سال ۱۳۶۱ بنام بلی و نخیر از تلویزیون ملی پخش شد.
يکی از نمايشنامه های تلويزيونی عبدالاحمد خاکسار که در ميان افغان‌های مقيم داخل و خارج کشور طرفداران زيادی پيدا کرد، نمايشی بود که او در نقش فردی با نام «ميرک» ظاهر شد. شخصیت ميرک بر اساس داستان‌های فولکلوريک افغانستان نوشته شده است.
عبدالاحمد خاکسار در فلم‌های زیادی در افغانستان نقش بازی کرده بود و در کنار فعالیت هنری، در مکتب نیز آموزگار بود.
آقای خاکسار بیش از چهل سال در بخش تیاتر و سینما خدمت کرده است. او که بخشی از دستاورد هایش را در خانه اش آرشیف کرده است از هنرنمایی هایش در گذشته یاد میکند.
همکاران آقای خاکسار مرگ وی را یک ضایعه بزرگ برای تیاتر و سینمای افغانستان می‌دانند.
ممنون مقصودی، ممثل افغان می‌گوید، عبدالاحمد خاکسار بیش از نیم قرن عمر خود را در بخش رادیو، تلویزیون، سینما و تیاتر کار کرده و تصاویر واقعی جامعۀ افغانستان را به مردم ارائه کرده است:”من واقعا به مرگ او غمگین شدم، من خوشبختانه با جناب خاکسار صاحب در رادیو و در سریال کوندی زوی یکجا کار کردم، شخصیت و خوی نرمی که او داشت و کارهایی را که در هنگام تمرین و ریکاردینگ انجام می‌داد، واقعا برای همه یک الگو بود، او بسیار یک انسان بیچاره بود، کمتر در زندگی‌اش خوشبختی را احساس کرده است.”
برخی نویسندگان، فرهنگیان، جوانان و علاقمندان عبدالاحمد خاکسار و دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در صفحات اجتماعی‌شان نسبت به جان باختن وی ابراز غمشریکی کردند و او را چهرۀ تکرار ناشدنی در میدان تمثیل خوانده اند.
عبدالاحمد خاکسار ممثل و کمیدین شناخته‌شدۀ افغان در سال ۱۳۳۴ هـ ش در منطقۀ شاه شهید شهر کابل چشم به جهان گشود، تعلیمات ابتدایی خود را در مکتب استاد بیتاب و دورۀ متوسطه و لیسه را در لیسه شیرخان ولایت کندز به اتمام رساند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*