خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / تنش میان طالبان و پاکستان؛ ده‌ها مهاجر افغان بازداشت شد

تنش میان طالبان و پاکستان؛ ده‌ها مهاجر افغان بازداشت شد

کابل/۲۰سنبله/فرهنگستان
به دنبال این درگیری مرزی، گذرگاه مرزی تورخم از شش روز به این سو به روی مسافران و اموال تجارتی مسدود است و صدها تن به شمول بیماران و حتی جنازه‌ها در مرز گیر مانده اند. افزون بر مسافران، صدها تن میوه و سبزیجات بارگیری شده در لاری‌ها در دو طرف مرز در حال پوسیده شدن اند.
هرچند مقام‌های محلی طالبان در ولایت ننگرهار گفته اند که روز یک شنبه عصمت الله یعقوب، کمیسار طالبان در تورخم با مقام‌های پاکستانی برای بازگشایی گذرگاه تورخم گفتگوی دو ساعته داشته اند، اما سفیر طالبان در پاکستان گفت که این گفتگوها تاکنون برای بازگشایی گذرگاه تورخم به نتیجه نرسیده اند.
سردار احمد شکیب، سفیر طالبان در اسلام آباد می‌گوید: «طرف پاکستان وعده کرد که این درخواست را با رهبران شان شریک خواهد ساخت و راه باز خواهد شد… اما تاکنون اقدامی نکرده اند.»
وزارت خارجه پاکستان گفته است که دلیل این درگیری مرزی اقدام طالبان به ایجاد یک پسته در بخش پاکستانی منطقه مرزی بوده است، اما طالبان گفته اند که تنها می‌خواستند یک پسته مرزی کهنه را بازسازی کنند.
در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که پولیس پاکستان فشار بر مهاجران افغان را افزایش داده است. پس از تصرف قدرت توسط طالبان، در دو سال اخیر ده‌ها هزار افغان به پاکستان مهاجرت کرده اند.
منزه کاکر که وکالت شماری از مهاجران افغان را در پاکستان به عهده دارد، تایید می‌کند که پولیس پاکستان روز یک شنبه بیش از ۱۲۰ مهاجر افغان را بازداشت کرده است.
سفیر طالبان در پاکستان نیز بازداشت مهاجران افغان را تائید می‌کند و می‌گوید که هموار با شدت تنش‌های سیاسی و امنیتی، فشار بالای مهاجران افغان در پاکستان افزایش می‌یابد.
او می‌افزاید: «تنش‌ها میان حکومت‌ها نباید بر زندگی مردم عادی تاثیر بگذار و مهاجران افغان که در اینجا زندگی می‌کنند و یا برای درمان آمده اند، نباید از سوی پولیس اذیت و گرفتار شوند.»
سردار احمد شکیب، سفیر طالبان در اسلام آباد علاوه می‌کند که پیش از این نیز صدها مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان از سوی پولیس پاکستان به خاطر نداشتن سند قانونی اقامت گرفتار شده اند و آنان در این باره نامه‌ای به دادگاه عالی پاکستان فرستاده اند.
مقام‌های ایالت سند شهروندان افغانستان را در ناامنی‌ها و جرایم در این ایالت متهم کرده و خواستار اخراج فوری آنان شده اند. پیش از این نیز مقام‌های پاکستان گفته بودند که افغان‌ها در حملات تروریستی که در این کشور انجام می‌شود دست دارند.
سفیر طالبان در پاکستان در باره گفته‌های این مقام ایالت سند می‌گوید: «این اقدامات به سود مردم افغانستان و پاکستان نیست.»
احمد سعیدی، دیپلومات اسبق افغانستان در پاکستان می‌گوید که پولیس پاکستان ۳۰ مهاجر افغان را در پنجاب، ۱۶ مهاجر افغان را در پشاور و ۱۱ نفر را در کویته گرفتار کرده است.
او می‌افزاید: «هدف این گرفتاری‌ها این است که پاکستان اداره طالبان را زیر فشار قرار دهد تا که در مقابل طالبان پاکستانی با حکومت پاکستان هم‌دست شوند.»
او علاوه می کند: «از آنجایی که خانه‌های رهبران طالبان افغان در پاکستان است، آنان نمی‌خواهند سفیر پاکستان را احضار کنند و در این باره اقدام جدی نمایند.»
به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، موج جدیدی از مهاجران این کشور راهی کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان شده و به رغم تاکید طالبان بر تامین امنیت و صدور عفو عمومی این افراد قصد بازگشت مجدد به کشورشان را ندارند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*