خانه / خانواده / زنان / تمرکز بر زنان افغانستان محور بحث نمایندگان امریکا و قطر

تمرکز بر زنان افغانستان محور بحث نمایندگان امریکا و قطر

کابل/۱۱اسد/فرهنگستان
رینا امیری، نماینده ویژه زنان در امور زنان و حقوق بشر افغانستان و توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان روز گذشته (سه شنبه، ۱۰اسد)  با لوله‌الخاطر وزیر دولت در امور همکاری‌های بین‌المللی در وزارت خارجه قطر دیدار کرده‌اند.
محوریت بحث پشتیبانی از زنان افغانستا در دیدار نمایندگان ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان با لوله‌الخاطر وزیر دولت در امور همکاری‌های بین‌المللی در وزارت خارجه قطر، در دوحه بوده است.
رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان در تویتی گفته که در این دیدار درباره پشتیبانی واقعی از زنان و دختران افغان در زمینه‌های آموزشی و توانمندسازی اقتصادی آنان گفت‌وگو شده است.
توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان نیز در صفحه‌ای تویتراش نوشته است که در دیدار با وزیر دولت در امور همکاری‌های بین‌المللی در وزارت خارجه قطر درباره تلاش‌های این کشور برای پشتیبانی از آموزش و کارآفرینی زنان و دختران افغان گفت‌وگو کرده است.
همزمان با این، وزارت خارجه قطر در خبرنامه‌ای افزوده که در این دیدار، روابط دو کشور، نتایج نشست‌های امریکا و افغانستان به میزبانی دوحه و راه‌های پشتیبانی از بخش‌های صحت، معارف و اقتصاد در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در همین حال، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در مقر این سازمان گفته است که امریکا طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.
لیندا در این نشست می‌گوید: «باید به دختران افغان اجازه داده شود تا به مکتب بروند و زنان افغان سر کار بازگردند. و ما به اعمال فشار بر طالبان ادامه داده‌ایم. ما طالبان را به رسمیت نمی شناسیم.»
او با اشاره به بازگشت دختران به مکتب و زنان به کار افزوده است که ایالات متحده اعمال فشار بر “طالبان” را ادامه داده و هیچ گونه پشتیبانی از “طالبان” در نتیجه تصمیم آن‌ها مبنی بر عدم بازگشت دختران به مکتب نکرده است.
به باور بانو گرینفلد، اوضاع افغانستان در صدر لیست کار شورای امنیت در زمان ریاست امریکا خواهد بود.
فعالان و زنان معترض افغانستان این اظهارات امیری را نادرست خوانده و از وی پرسیده‌اند که کدام مدافع حقوق بشر خواستار تعامل با طالبان شده‌ است؟
ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان گفته است که رینا امیری حق دارد برای منافع امریکا کار کند، اما «به هیچ صورت حق ندارد از زنان افغانستان به‌عنوان ابزار استفاده کند».
این درحالی‌است که شماری از زنان معترض افغانستانی مقیم پاکستان در خصوص نشست دو روزه قطر در مورد افغانستان واکنش نشان داده و از آنچه لابی‌گری برخی زنان برای طالبان می‌خوانند، به شدت انتقاد می‌کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*