خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بیست‌ودومین سالروز ترور احمدشاه مسعود در افغانستان

بیست‌ودومین سالروز ترور احمدشاه مسعود در افغانستان

کابل/۱۸سنبله/‌فرهنگستان
نهم سپتامبر برابر است با بیست و دومین سالگرد ترور احمدشاه مسعود، فرمانده نامدار جنگ‌های چریکی در برابر قشون سرخ و طالبان است.
احمد شاه مسعود فرمانده شناخته شده مجاهدین بود که علیه نیروهای شوروی سابق و بعداً علیه طالبان در دره پنجشیر مقاومت کرده بود. لویه جرگه اضطراری افغانستان که بعد از سقوط حاکمیت طالبان برگزار شد، به مسعود لقب «قهرمان ملی» اعطا کرد.
شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان با نشر اعلامیه ضمن یابد بود از سالروز ترور احمد شاه مسعود، از وضعیت سیاسی، اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از جامعه جهانی خواسته است که در مورد سرنوشت مردم افغانستان بی تفاوت نباشند.
در نظام جمهوریت همه ساله از سالروز کشته شدن او تجلیل می شد، اما پس از تصرف دوباره قدرت توسط طالبان در اگست ۲۰۲۱، اجازه برگزاری مراسم یادبود او داده نشد.
اما شماری از سیاستمدان از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از احمد شاه مسعود به عنوان «مبارز آزادی خواه» یاد کرده است.
داکتر عبدالله عبدالله از چهره های سیاسی کشور نیز در صفحه فیسبوک خود او را «مبارزه آزادی خواه» خوانده و گفته است «یکی از اهداف مسعود، تامین حقوق مساوی و برابری برای همه شهروندان این کشور بوده است.»
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان امروز شنبه ۱۸ سنبله با نشر اعلامیه‌ای گفته است که افغانستان پس از ۲۲ سال از جان باختن احمد شاه مسعود، در عرصه‌های مختلف عقب گرد مواجه است.
این شورا از جامعه جهانی خواسته است که در قبال سر نوشت مردم افغانستان بی تفاوت نباشد. در اعلامیه این شورا آمده است: «نباید گذاشت که سرنوشت حدود چهل میلیون انسان در گرو گروه غیر مسئولی باشد که به هیچ یک از بدیهیات انسانی و نورم های حقوقی و اخلاقی باور ندارد.”
این شورا حکومت داری طالبان را غیرمشروع و ظالمانه خوانده و گفته است که سلطه این گروه «جز خشونت، تشدید فقر و بیکاری، تداوم ظلم و جنایت و گسترش تهدیدات تروریستی برای منطقه و جهان» در پی نداشته است.
جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن یاد بود از سالروز ترور احمد شاه مسعود، برهمبستگی و مبارزه علیه طالبان تاکید کرده است.
او در یک پیام ویدئویی گفت: «به همان صورت که طالبان به پیام صلح استاد شهید (برهان‌الدین ربانی) نه گفتند، به پیام صلح قهرمان ملی (احمدشاه مسعود) را نه گفتند و جنگ را ترجیح دادند، به ما هم نه گفتند و جنگ را بر ما و مردم ما تحمیل کردند؛ هیچ راهی جز مقاومت و ایستادگی باقی نمانده بود.»
دو روز قبل از حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون در ۱۱ سپتامبر؛ احمدشاه مسعود در ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ میلادی (۹ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی) توسط خبرنگارانی دروغین که درواقع بمبگذاران انتحاری القاعده بودند در ولسوالی خواجه بهاء الدین ولایت تخار کشته شد.
او در زمان ترور ۴۸ سال داشت و رهبری جبهه نظامی موسوم به «مقاومت ملی در برابر طالبان» را برعهده داشت. وی پس از کشته شدن، با حکم ریاست جمهوری وقت افغانستان به عنوان یک «قهرمان ملی» لقب گرفت و روز نهم سپتامبر هم روز تعطیل عمومی اعلام شد.
در بیش از دو سالی که از سقوط کابل و بازگشت طالبان به راس قدرت در افغانستان می‌گذرد، این روز دیگر تجلیل نمی‌شود؛ اما هواداران مسعود در گوشه و کنار جهان سعی می‌کنند این روز را گرامی بدارند.
شیوۀ نبردهای احمد شاه مسعود تحسین بسیاری از افغان‌ها که از درگیری بی‌پایان با طالبان خسته شده بودند را برمی‌انگیخت. او با نبوغ ویژه نظامی‌اش چهره‌ای متمایز بود، نبوغی که باعث شد پنجشیر هم در زمان اشغال خونین شوروی (۱۹۷۹-۱۹۸۹ میلادی) و هم پس از آن در رژیم اول طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) دست نخورده باقی بماند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*