خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بزرگ‌داشت از روز ملی زبان اوزبیکی در کابل

بزرگ‌داشت از روز ملی زبان اوزبیکی در کابل

کابل/۲۹میزان/فرهنگستان
شماری از نهادهای فرهنگی و اجتماعی از روز ملی زبان اوزبیکی در کابل بزرگ‌داشت کردند.
برگزارکننده‌ها با تاکید بر اهمیت زبان اوزبیکی در این برنامه، از مسوولان خواسته‌اند تا در راستای رشد این زبان که میلیون ها گوینده در کشور دارد، راه‌کارهای عملی بسازند.
از سویی‌هم یادگار خواجه شادمان‌اوف، سفیر اوزبیکستان در کابل که در این برنامه حضور داشت، از کمک‌های تاشکند در بخش فراهم‌سازی بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان و توزیع کتاب‌های درسی در مکتب‌های ولایت‌های شمالی در افغانستان خبر داد.
سفیر اوزبیکستان در کابل گفت: «ما به نمایندگی از رهبری جمهوری اوزبیکستان، در دانشگاه‌های ولایت‌های بلخ، جوزجان، فاریاب، سرپل و قندوز، با دانش‌جویان و آموزگاران زبان‌های ترکی و اوزبیکی، روابط تامین کرده‌ایم و تا حد امکان در بخش توزیع کتاب‌های درسی زبان و ادبیات اوزبیکی به آنها کمک کرده‌ایم.»
لباس‌های سنتی، غذاهای اوزبیکی و کتاب‌هایی که در سال‌های پسین به چاپ رسیده‌اند، در این برنامه به نمایش گذاشته شد.
نقیب الله عبید، مسوول نهاد فرهنگی اوزگریش گفت: «از ۲۹ میزان، روز ملی زبان اوزبیکی با ابتکار سه نهاد فرهنگی جامعه اوزبیک افغانستان در شهر کابل تجلیل به عمل آمد. در این محفل جمعی از فرهنگیان، استادان دانشگاه و مهمانان خارجی به شمول سفیر اوزبیکستان درکابل اشتراک داشتند. در کنار سخنرانی‌ها و دکلمه اشعار توسط شاعران جوان، نمایشگاه لباس، غذاهای اوزبیکی و نمایشگاه کتاب برگزار شد.»
زین الله ایرکین، فعال فرهنگی در این باره گفت: «تنها تجلیل از روز ملی زبان اوزبیکی برای رشد این زبان بسنده نیست. از طالبان می‌خواهم که کتاب‌های درسی مکاتب به زبان اوزبیکی چاپ و توزیع شوند و استادان زیاد در مکاتب در بخش زبان اوزبیکی جذب شوند.»
روز ملی زبان اوزبیکی در حکومت پیشین به رسمیت شناخته شد و ۲۹ میزان به عنوان روز ملی زبان اوزبیکی در تقویم افغانستان درج شد.
تاجیکستان، ترکمنستان،قرقیزستان، قزاقستان و اوزبیکستان نیز ۲۹ میزان را به عنوان روز زبان اوزبیکی جشن می‌گیرند و این کشورها نیز همانند افغانستان میلیون‌ها شهروند دارند که با زبان اوزبیکی تکلم می‌کنند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*