خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / برگزاری نمایشگاه مجازی “هرات؛ نگین خراسان”

برگزاری نمایشگاه مجازی “هرات؛ نگین خراسان”

کابل/۱۷دلو/فرهنگستان
بنیاد فرهنگی آقاخان و گوگل آرتس، نمایشگاه مجازی دایمی را از چند بازمانده مطرح و تاریخی هرات راه اندازی کرده‌است.
این بنیاد فرهنگی هدف از راه اندازی این نمایشگاه را برجسته ساختن میراث های فرهنگی افغانستان خوانده و می‌گوید که این برنامه ها برای افزایش آگاهی در داخل و خارج از کشور در مورد نیازمندی‌ها به ادامه حفاظت از این میراث‌ها برای نسل‌های آینده کشور است.
در این نمایشگاه مجازی، از شهر هرات همچون شهر دوهزار ساله یاد شده است.
این نمایشگاه مجازی همچنین بر معماری و هنرهای تزئینی شهر هرات به عنوان بخشی از برنامه حفاظتی هفت ساله که توسط بنیاد آقا خان اجرا و مدیریت شده بود، متمرکز است؛ برنامه‌ی که توسط آن شماری از مهم ترین مکان های تاریخی ولایت هرات به طور کامل بازسازی شدند.
شماری از باشنده گان ولایت هرات با استقبال از راه اندازی این نمایشگاه می‌گویند که این نمایشگاه تاثیرات بالای بر معرفی افعانستان به جهانیان دارد.
هوشنگ‌ باشنده هرات می‌گوید که باید حکومت زمینه را بهتر فراهم سازد تا گردش‌گران زیادی به افغانستان سفر کنند.
احمد الله باشنده دیگر شهر هرات می‌گوید: «این کاری عالی است و باعث می‌شود تا مردم از نقاط مختلف جهان ساحات باستانی هرات را ببینند و علاقمند شوند و بیایند از نزدیک ببینند و این کار سبب رشد گردشگری می‌شود. و حکومت هم مکلف است تا زمینه بهتر سفر را برای گردشگران فراهم سازد.»
از سوی هم زلمی صفا آمر حفظ آبدات تاریخی ولایت هرات که زیر اداره طالبان است، برگزاری نمایشگاه مجازی برای معرفی بناهای تاریخی این ولایت را اثرگذار می‌داند.
به باور برخی از فرهنگیان، این نمایشگاه مجازی زمینه معرفی و ثبت برخی از بازمانده‌های تاریخی هرات را در فهرست میراث‌های جهانی در سازمان یونسکو فراهم می‌سازد.
محمد صدیق میر، کارشناس فرهنگی گفت: «من فکر می‌کنم که یک اقدام بسیار نیک و ملموسی است که این می‌تواند زمینه‌ی ثبت بخش‌هایی از هرات و آبدات تاریخی هرات را در سازمان علمی-فرهنگی یونسکو تسجیل کند.»
هرات از ولایت‌های باستانی و کهن افغانستان است که حدود ۸۰۰ بازمانده تاریخی دارد و تا هنوز بیش از ۲۰۰ بازمانده تاریخی این ولایت شامل فهرست ملی شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*