خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / باسازی یازده آبده باستانی در کابل

باسازی یازده آبده باستانی در کابل

کابل/۲۰اسد/فرهنگستان
ریاست حفظ و ترمیم آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از جریان بازسازی یازده آبده باستانی در کابل خبر داده است.
محمد حسیب نسیمی، رییس حفظ و ترمیم آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید که در دو سال پسین ۲۵ آبده تاریخی در کشور بازسازی شده است.
او افزود: «حدود هفتاد درصد ترمیمات شده است و تقریبا حدود یازده آبده تاریخی زیر کار است. از قبل بالا حصار کابل، مرادخانی، بعضی آبدات تاریخی در ساحه مرادخانی است و کا بالای رستورانت کابل قدیم هم فعلا روان است.»
آبده‌های تاریخی زیادی در کابل وجود دارد. قصر چهل‌ستون، قصر دارالامان، قلعه بالاحصار، تپه توپ و قصر باغ بالا از آبده‌های نام‌دار در پایتخت به شمار می‌روند. قصر باغ بالا یکی از کهن‌ترین مکان‌های دیدنی و تاریخی کابل در این باغ است که در بین سال‌های ۱۲۵۹ تا ۱۲۸۰ میلادی توسط امیر عبدالرحمان خان ساخته شده است.
در همین حال، مسوولان مرکز بین‌المللی تحقیقات کوشانیان آکادمی علوم می‌گوید که وزارت اطلاعات و فرهنگ باید پس از بازسازی آبده‌های تاریخی، برای ثبت این مکان‌‎های در یونسکو گام بردارد.
طاهر خان فیضی، رییس مرکز بین‌المللی تحقیقات کوشانیان آکادمی علوم به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «بعضی آبده‌های که در اولویت قرار دارد و از لحاظ هنری و تاریخی ارزش خوب‌تر دارند، این‌ها را می‌توانند که کاندید به میراث جهانی اداره یونسکو کنند.»
در سویی دیگر، شماری از باشندگان پایتخت از بازسازی بخش‌های باستانی ابراز خشنودی کرده؛ اما از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهند تا به منظور آشنایی بیشتر شهروندان کشور دروازه‌های آبده‌های تاریخی را به روی همه بازدیدکنندگان باز بگذارد.
همایون، باشنده کابل گفت: «کس‌های که می‌روند و بازدید می‌کنند، به روی آن‌ها باز باشد تا همه تاریخ ما را و وطن ما را بشناسند که در گذشته‌ها چه بوده و مردم درباره گذشته‌ها معلومات پیدا بکنند.»
علی، باشنده کابل گفت: «باید این امکان  وجود داشته باشد که ما برویم و از آن‌جا دیدن کنیم. کسانی که از خارج میایند، امکانش باشد که بروند و دیدن کنند.»
بربنیاد آمارهای ریاست حفظ و ترمیم آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ، ۱۹۷ آبده باستانی در کابل نزد این ریاست به ثبت رسیده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*