خانه / خانواده / زنان / اعتصاب غذایی زنان افغانستان در آلمان

اعتصاب غذایی زنان افغانستان در آلمان


کابل/۱۲سنبله/فرهنگستان
شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری به شمول تمنا زریاب پریانی، اعتصاب غذایی ۱۲ روزه‌ای را به هدف وادار کردن جهان برای به رسمیت شناختن «آپارتاید جنسیتی طالبان» در شهر کلن آلمان به راه‌انداختند. اعتصاب‌‌کنندگان افزون بر این مساله، خواهان توقف حمایت‌های سیاسی و مالی جهان از طالبان نیز هستند.
پریانی شب (شنبه‌،۱۱ سنبله) در صفحه تویترش نوشته است که دومین شب اعتصاب غذایی را پشت سر می‌گذراند.
او نوشته است: «تنها خیمه‌ی روشن در دل شب از تاریکی‌های افغانستان فراموش شده.»
تمنا زریاب پریانی که پیش از این، برای حضور در اعتراضات دادخواهانه‌ی زنان در کابل، از سوی طالبان زندانی و شکنجه شده بود، اینک همراه با شماری دیگر از فعالان حقوق زن افغانستان، در شهر کلن‌ آلمان جمع شده و با آغاز اعتصاب غذایی، خواهان به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی است که از سوی طالبان در افغانستان عملی می‌شود.
این اعتصاب از تاریخ ۱ سپتامبر آغاز شده و قرار است تا ۱۲ سپتامبر ادامه داشته باشد.
تمنا زریاب پریانی در مورد این اعتصاب غذایی و خواست‌هایی که از این طریق دنبال می‌کنند، چنین می‌گوید: این اعتراض در برابر تروریستان است و اعتراضی است در برابر حمایت جهان از گروه‌های تروریستی در افغانستان. و جدا خواهانیم که افغانستان به عنوان کشوری که در آن آپارتاید جنسیتی برقرار است به رسمیت شناخته شود و کمک‌های مالی و سفرهای گروه‌ طالبان قطع شوه و همچنان زندانیان سیاسی آزاد شوند.
پریانی و همراهان او در این اعتصاب از جهان می‌خواهند که ارسال بسته‌های کمک‌های نقدی ۴۰ میلیون دلاری را که به‌گونه هفته‌وار و بدون شفافیت به افغانستان می‌فرستند، متوقف کنند و نیز دیگر به مقام‌های طالبان، اجازه سفرهای آزادانه را ندهند.
طالبان پس از برگشت به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر زنان افغانستان وضع کرده و زنان را از آزادی‌ها و حقوق زیادی محروم کردند.
خیلی‌ها عملکرد و سیاست‌های طالبان در برابر زنان افغانستان را یک‌نوع پاکسازی و حذف زنان از جامعه و زندگی عمومی تعبیر کرده‌اند.
به‌تازگی نیز کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که بحث درباره‌ی آپارتاید جنسیتی در افغانستان ضروری است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*