خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / گالوپ: ۹۸ درصد مردم افغانستان رنج می‌کشند

گالوپ: ۹۸ درصد مردم افغانستان رنج می‌کشند

کابل/۱۱قوس/فرهنگستان

یک نهاد پژوهشی امریکایی موسوم به «گالوپ» می‌گوید که رنج در میان شهروندان افغانستان سال گذشته پس از تسلط طالبان به اوج خود رسید؛ اما آخرین بررسی‌های نشان می‌دهد که زندگی مردم این کشور در حال حاضر حتا بدتر شده هم است.
طبق نتیجه‌ی این نظر سنجی  که روز (پنج‌شنبه، ۱۰ قوس) منتشر شده، شهروندان افغانستان امید خود نسبت به بهترشدن آینده را کاملاً از دست داده‌اند.
گالوپ گفته است که یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، تقریباً تمام مردم افغانستان – ۹۸ درصد – زندگی خود را چنان ضعیف ارزیابی می‌کنند که رنج تلقی می‌شود.
به‌گفته‌ی گالوپ این درصدی بالاتر از بالاترین رقم قبلی یعنی ۹۴ درصد در سال ۲۰۲۱ است.
در گزارش گالوپ آمده است که در شاخص رنج درحالی که زنان افغانستان در سال ۲۰۲۱ برتری جزئی نسبت به مردان داشتند، اکنون اما رنج در میان مردان و زنان یکسان شده‎‌ است.
طبق این گزارش، ۹۸ درصد زنان و ۹۷ درصد مردان در سال ۲۰۲۲ زندگی خود را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی می‌کنند که رنج تلقی می‌شود.
بیشترین افزایش رنج در سال گذشته در میان مردان بوده است که از ۹۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۹۷ درصد رسیده است.
با این حال، گالوپ گفته است که زنان در افغانستان همچنین نسبت به زندگی خود در آینده بدبین هستند.
هنگامی که از زنان پرسیده شده که آنان در مقیاس صفر تا ۱۰ به زندگی خود در پنج سال آینده چگونه نمره می‎دهند، میانگین نمره برای زنان ۰.۹ در سال ۲۰۲۲ است. این میانگین در میان مردان ۱.۱ نمره بوده است.
گالوپ گفته است که با توجه به این‌که طالبان به‌طور فزاینده‌ای زنان را از مشارکت در بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی، از جمله کار و تحصیل محدود کرده‌اند، این امتیازات تعجب‌آور نیست.
در ادامه‌ی گزارش این نهاد آمده است که حتا ثروت‌مندان در افغانستان رنج می‌کشند. طبق گزارش ۹۵ درصد افغان‌های با درآمد در رده رنج‌کشیدن قرار دارند.
در بخشی از گزارش گالوپ درباره‌ی برخورد طالبان با زنان گفته شده که مردم افغانستان شاهد رفتار بدتر با زنان پس از یک سال تحت سلطه طالبان هستند.
بررسی‌های گالوپ نشان می‌دهد که پس از یک سال سلطه طالبان، تنها ۲۲ درصد از مردم باور دارند که با زنان در کشورشان با احترام رفتار می‌شود، درحالی که این میانگین در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۱ درصد بود.
همچنین فقط ۱۲ درصد از زنان می‌‎گویند که با زنان در افغانستان با احترام رفتار می‌‎شود.
در ادامه‌ی گزارش گالوپ آمده است درحالی که مردان افغانستان از همان محدودیت‌هایی که زنان رنج می‌برند رنج نمی‌برند، اما اکثریت مردان و زنان در افغانستان از آزادی خود ناراضی هستند.
طبق این گزارش، از هر ۱۰ شهروند افغانستان (۶۲ درصد)، بیش از شش نفر در سال ۲۰۲۲ از آزادی خود ناراضی هستند و کمی بیش از یک سوم (۳۶ درصد) راضی هستند.
این همه درحالی است که طالبان در طی بیش از یک سال گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های گسترده‌ای را در برابر آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم، به‌ویژه زنان در این کشور وضع کرده‌اند. این گروه زنان را از کار و دختران را از آموزش محروم کرده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*